19 دی: رئیس هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها درباره تبعات تعلل غرب نسبت به ازسرگیری گفت‌وگوهای برجامی هشدار داد.
میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین روز شنبه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: به نظر می رسد ایالات متحده آمریکا و تروئیکا تصمیم گرفته‌اند برجام را که دستاورد بزرگ در زمینه منع اشاعه هسته‌ای بوده و هست، از بین ببرند.
وی هشدار داد: هر روز که از سرگیری مذاکرات وین را به تاخیر می‌اندازند، ما را به نقطه بی‌بازگشت نزدیک می‌کند.
مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است.
تجربه نشان داده است که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.
برخی از گزارش‌ها حاکیست که هفته گذشته سه کشور اروپایی با دعوت از ده عضو منتخب شورای امنیت سازمان ملل آنها را در جریان رایزنی ها در مورد استفاده از مکانیسم ماشه قطعنامه ۲۲۳۱ برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل درصورت عبور ایران از خطوط قرمز هسته ای قرار دادند.
پیشتر سفیر روسیه در اتریش فقدان اراده تروئیکا و آمریکا برای تکمیل روند گفت‌وگوهای وین را اصلی‌ترین مانع دست‌یابی به توافق نهایی برای ازسرگیری اجرای برجام توصیف و تصریح کرده بود که طرف‌های غربی تمایل خود را به جمع‌بندی مذاکرات از دست داده‌اند.
اولیانوف با بیان اینکه مذاکرات رفع تحریم‌ها در بن‌بست قرار دارد خاطر نشان کرد: مسئولیت آن، برخلاف آنچه سیاستمداران و دیپلمات‌های غربی در رسانه‌ها ادعا می‌کنند بر عهده ایران نیست؛ بلکه بر عهده آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا است. این کشورها در حال حاضر آماده از سرگیری و تکمیل مذاکرات در مورد بازگرداندن توافق هسته ای در اسرع وقت نیستند. بنابراین موضوع هنوز در هاله ای از ابهام است و چشم انداز آن کاملاً نامشخص است.

  • نویسنده :
  • منبع :