19 دی: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: یک‌هزار و ۴۳۹ هکتار از باغ‌های قم زیر کشت انگور است و سالانه بیش‌از ۲۵ هزار تُن انواع ارقام انگور در این استان تولید و به بازار عرضه می‌شود.
محمد علی سلامی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به این که کیفیت انگور تولید شده در قم بسیار خوب است، بیان داشت: اکثر باغ‌های انگور قم قدیمی و بارور هستند و به طور میانگین در هر هکتار از این باغ‌ها ۱۷ هزار و ۸۰۰ تُن محصول بدست می‌آید که رقم قابل توجهی است.
وی افزود:‌ ارقام متنوعی از انگور همچون یاقوتی، مهدی خانی، شاهانی، بیدانه سفید و عسگری در باغ‌های قم که در مناطق مختلف استان از مناطق کوهستانی گرفته تا دشت‌ها ایجاد شده‌اند؛ تولید می‌شود.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ تغییر الگوی کشت قم به دنبال استفاده از ارقام جدیدی در باغ‌های انگور استان هستیم که زودرس هستند و محصول تولیدی آن‌ها زودتر تولید و آماده عرضه به بازار می‌شود که این مساله در قیمت آن تاثیرگذار است.
سلامی گفت:‌ انگور تولید شده در قم به دلیل کیفیت مناسب و همچنین رسیدن برخی از ارقام آن پیش از محصول سایر استان‌ها، بازار مناسبی دارد و بهره‌برداران این بخش با استفاده از تجربه بالایی که دارند علاوه بر فروش انگور به صورت خام در زمینه فرآوری و تولید محصولات مرتبط با آن نیز فعال هستند.
گفتنی‌است حدود ۲۴ هزار هکتار باغ در قم موجود است و سالانه بیش از ۸۰ هزار تُن محصولات متنوع باغی در این استان تولید می‌شود؛ باغ‌های قم در مناطق مختلف استان از دشت‌ گرفته تا نقاط کوهستانی ‌ایجاد شدند و در هر کدام با توجه به موقعیت قرارگیری و شرایط آب و هوایی منطقه، محصولی خاص تولید می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :