19 دی: مدیرکل آموزش و پرورش قم با اشاره به اهمیت انجام فعالیت‌های پژوهشی گفت:‌ دوره‌های درس پژوهی برای معلمان این استان برگزار خواهد شد.
علیرضا رحیمی روز چهارشنبه در جلسه‌ای با حضور جمعی از معلمین دوره ابتدایی، معاونین آموزش ابتدایی نواحی و مناطق، جمعی از کارشناسان و مشاوران تحصیلی استان با موضوع درس پژوهی افزود:‌ درصدد برگزاری دوره‌های درس پژوهی برای فرهنگیان به ویژه معلمین دوره ابتدایی تحصیلی قم هستیم تا بتوانیم با انجام این دوره‌ها مسیر پیشرفت و تعالی دانش آموزان و رشد دانش حرفه‌ای معلمان را تقویت نماییم.
وی اظهار داشت: دوره‌های درس پژوهی برای معلمان قم از ابتدای سال تحصیلی جدید برگزار خواهد شد.
درس پژوهی یا کافه پژوهش به دوره‌هایی گفته می‌شود که معلمان ماحصل تحقیقات و تجربیات خود را درخصوص ارائه تدریس ارائه خواهند داد و این تحقیقات و تجربیات که عملیاتی می‌باشد در کلاس درس برای دانش آموزان مطرح می‌شود و به نوعی دانش آموزان نیز درخصوص پژوهش ورود می‌کنند.
در استان قم حدود ۱۴ هزار و ۴۲۸ نیروی اداری و آموزشی در آموزش و پرورش قم شاغل هستند.
وی درس پژوهی را یک فعالیت گروهی برای بهبود کیفیت تدریس دانست وگفت: شواهد و قرائن در داخل و خارج کشور موفقیت درس پژوهی در مدارس را نشان می‌دهد که در آن وظیفه حرفه‌ای معلم و دانش آموز در حین آموزش و یادگیری انجام می‌شود.
رحیمی نحوه و نوع تفکر دانش آموزان در درس پژوهی را مهم دانست و گفت: هدف در مطالعه باید آگاهی از نحوه تفکر دانش آموز باشد که بسیار حایز اهمیت است.
وی با بیان اینکه معلمان این استان برای توسعه فعالیت حرفه‌ای خود و نیل به تدریس اثربخش به همکاری یکدیگر و مشارکت و تعامل با هم نیاز دارند افزود: درس پژوهی موقعیت بسیار مناسبی را برای معلمان قم در این زمینه فراهم می‌کند.
وی هدف اصلی درس پژوهی را رشد دانش حرفه‌ای معلمان و در نهایت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ذکر کرد.
رحیمی اظهار داشت‌:باید همه مدیران و معلمان ما به مسئله مهم درس پژوهی توجه داشته باشند و از روش‌های جذاب و خاطره انگیز در این مسیر بهره ببرند.
  • نویسنده :
  • منبع :