19 دی: مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت: در راستای کمک به توسعه فعالیت‌های کشاورزی در قم، بیش از ۲۲ هزار تُن کودهای یارانه‌ای برای اجرای طرح الگوی کشت استان تامین و تدارک شده‌است.
حسین زند روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، پیرامون این موضوع بیان کرد: در راستای اجرای طرح برنامه الگوی کشت استان به تمامی محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، گلخانه‌ای و گیاهان دارویی، ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی قم، کودهای یارانه‌ای تخصیص داده شده‌است.
وی با اشاره به ضرورت اجرای طرح الگوی کشت در قم برای حفظ و توسعه فعالیت‌های کشاورزی استان، بیان داشت: در حال حاضر برنامه الگوی کشت قم شامل ۸۴ نوع محصول کشاورزی در سطح بیش از ۷۵ هزار هکتار است.
زند همچنین با تاکید بر این که وضعیت تامین و تدارک کودهای یارانه‌ای در قم مطلوب است، افزود : از ابتدای اجرای طرح الگوی کشت در استان قم تاکنون در سالجاری بیش از ۲ هزار تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه برای تامین نیاز کشاورزان استان تدارک و توزیع شده‌است.
وی گفت: از جمله مهمترین اهداف تعیین شده در سند الگوی کشت استان،‌ کاهش مصرف آب است که تحقق آن را با استفاده از راهکارهای مختلف همچون استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری و همچنین جایگزینی گیاهان کم‌آب‌بر و مقاوم با گیاهانی که برای رشد به دوره‌های آبیاری بیشتری نیاز دارند، دنبال می‌کنیم.
وی افزود: موضوع مهم دیگری که با اجرای سند الگوی کشت محقق می‌شود، افزایش بهره‌وری در فعالیت‌های کشاورزی استان است، یعنی ما می‌خواهیم میزان برداشت محصول در واحد سطح را افزایش دهیم و در این خصوص به طور مشخص از دانش روز و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه کشاورزی استفاده خواهیم کرد.
گفتنی‌است کودهای فسفاته و پتاسه حاوی عناصر مورد نیاز برای رشد گیاهان است که در بخش‌های مختلف کشاورزی به عنوان کود مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ۹ شرکت تولید کننده انواع کودهای میکرو و ریزمغذی در استان قم وجود دارد که با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرارداد دارند و تامین کننده بخش اعظمی از انواع کودهای آلی، زیستی و شیمیایی در سطح کشور هستند.

  • نویسنده :
  • منبع :