19 دی: مدیرکل حفاظت محیط زیست از آغاز طرح پایش فراگیر واحدهای صنعتی و خدماتی با هدف بررسی شناسایی منابع احتمالی تشدید کننده آلودگی دراین استان خبر داد.
محمد حسین بازگیر روز دوشنبه درحاشیه آغاز این طرح به ایرنا گفت:‌ در این طرح، تمامی واحدهای صنعتی و خدماتی در سطح استان، با اولویت آلودگی هوا، آلودگی خاک و مدیریت پسماند، آلودگی آب و مدیریت فاضلاب و نیز ایجاد فضای سبز مورد کنترل و پایش قرار خواهند گرفت.
وی به موضوع ایجاد فضای سبز توسط واحدهای صنعتی نیز اشاره کرد و افزود:‌ طبق قانون واحدهای صنعتی باید ۱۰درصد مساحت‌شان را به ایجاد فضای سبز و کاشت درختان مناسب با آب و هوای اقلیم اختصاص دهند که درپایش فوق این موضوع نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
بازگیری ادامه داد: هدف کلی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان قم در پایش فوق این است که واحدهایی که ملاحظات محیط زیستی را رعایت نمی‌کنند، ملزم به رعایت قانون شوند.
وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده برای اجرای این طرح فراگیر که ۴۵ روز به طول خواهد انجامید، تمامی نیروهای اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به کار گرفته شده و در قالب ۱۲ گروه تخصصی تقسیم بندی شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه همه ملزم به رعایت قوانین مرتبط با حفظ محیط زیست هستند، ادامه داد: در صورت مشاهده تخلف‌های زیست محیطی از سوی واحدهای صنعتی و خدماتی استان در زمان پایش، موضوع در مراحل بعدی برای رفع مشکل توسط گروه‌های پشتیبانی، حقوقی و دیگر بخش‌های اجرایی دنبال می‌شود.
در بخش صنعت، قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.
در جریان پایش صورت گرفته تا ابتدای سال‌جاری برای ۳۹ هزار و ۷۹ نفر در شهرک‌های صنعتی استان قم فرصت اشتغال ایجاد شده‌است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع طی سال‌های گذشته، یک‌هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان قم به بهره‌برداری رسیده‌است.

  • نویسنده :
  • منبع :