19 دی: دادگاه منطقه‌ای پاکستان امروز (شنبه) عمران خان، رئیس جنبش انصاف پاکستان (PTI) را در پرونده "توشه‌خانه" به سه سال زندان محکوم کرد.
رویترز اعلام کرد که پلیس پاکستان عمران خان نخست وزیر سابق را در لاهور دستگیر کرد، وکیل خان نیز گفته است که او در لاهور دستگیر شده است.
روزنامه داون پاکستان گزارش داد نخست وزیر سابق و وکلای وی هنگام صدور حکم در دادگاه حضور نداشتند.
پس از صدور این حکم، گوهر خان، وکیل نخست وزیر سابق، تصمیم دادگاه را محکوم کرد و آن را «قتل عدالت» خواند. او گفت: "حتی به ما فرصت داده نشد. حتی اجازه نداشتیم سوال کنیم، در دفاع چیزی بگوییم یا استدلال خود را انجام دهیم. من قبلاً چنین بی‌عدالتی ندیده بودم."
انصاف پاکستان تصمیم به زندانی کردن عمران خان را بسیار مغرضانه و نقطه سیاهی بر پیشانی عدالت دانست. این جنبش گفته است: این اقدام انتقام سیاسی و تلاشی مذبوحانه برای دستیابی به اهداف شرم آور با دستور کار مشخص است. مردم توطئه و تلاش برای انتقام از عمران خان را نمی پذیرند.
این بازیکن ۷۰ ساله کریکت که به سیاستمدار تبدیل شده بود متهم به سوء استفاده از مقام نخست وزیری خود برای خرید و فروش هدایایی در اختیار دولت بود که در سفرهای خارجی به ارزش بیش از ۱۴۰ میلیون روپیه پاکستان (۴۹۰۰۰۰ دلار) به وی اهدا شده است.
قاضی همایون دلاور با رد دادخواست خان مبنی بر عدم پذیرش این پرونده، نخست وزیر سابق را به سه سال حبس محکوم کرد.
قاضی در حکم خود گفت: اتهامات اظهار نادرست دارایی علیه رئیس تحریک انصاف محرز شده است. او سپس خان را به سه سال زندان همراه با جریمه ۱۰۰۰۰۰ روپیه‌ای محکوم کرد و در عین حال حکم بازداشت فوری او را صادر کرد. قاضی گفت: متهم با اظهار و انتشار اظهارات نادرست نسبت به دارایی‌هایی که از طریق هدایای توشه‌خانه به دست آورده مرتکب جرم فساد شده است. او همچنین در حین ارائه اطلاعات در مورد هدایایی که از توشه‌خانه به دست آورده بود، تقلب کرده است.
تیم حقوقی خان گفت که آنها فورا درخواست تجدید نظر خواهند داد. کارشناسان حقوقی می‌گویند محکومیت در این پرونده می‌تواند به شانس خان برای شرکت در انتخابات ملی آینده پایان دهد.
بنابراین، اتهام متهم با موفقیت ثابت شده است که نخست وزیر پیشین اتهامات پرونده توشاخانا را در جلسات متعددی از جمله دادگاه عالی و دادگاه عالی اسلام آباد (IHC) به چالش کشیده بود. دادگاه بدوی، خان را به عنوان شخصی امروز (شنبه) برای جلسه رسیدگی به پرونده توشاخانا پس از رد درخواست های او در مورد به چالش کشیدن حکم نگهداری از سوی دادگاه عالی احضار کرد. روز جمعه، IHC همچنین درخواست خان برای انتقال پرونده به دادگاه دیگر را رد کرد و قاضی دیلاور را به ادامه رسیدگی به پرونده هدایت کرد.
عمران خان تنها نخست وزیر در تاریخ پاکستان است که دولت او با رای عدم اعتماد سرنگون شد، زیرا با پرونده‌های زیادی از جمله «تروریسم» و «پولشویی» علیه خود مواجه است.
همزمان با خبر بازداشت عمران خان، هواداران او و حزب تحریک انصاف برای اعتراض به این حکم به خیابان‌های اسلام‌آباد، پیشاور و دیگر شهرها آمدند.
  • نویسنده :
  • منبع :