19 دی: ژاپن قصد دارد طی هفته‌های آتی تخلیه آب‌های آلوده به رادیواکتیو از نیروگاه فوکوشیما به دریا را آغاز کند.
به گزارش خبرگزاری کیودو، منابع دولتی روز دوشنبه می‌گویند توکیو در حال بررسی آغاز رهاسازی آب رادیواکتیو تصفیه شده از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به دریا بین اواخر ماه اوت تا اوایل سپتامبر است؛ هرچند که ماهیگیران محلی و برخی کشورها همچنان با این طرح مخالف هستند.
انتظار می رود که دولت پس از بازگشت «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن از نشست سه‌جانبه با ایالات متحده و کره جنوبی که در محل اقامت ریاست‌جمهوری کمپ دیوید در نزدیکی واشنگتن برگزار می‌شود، تاریخ مشخصی را برای شروع تخلیه این آب‌ها تعیین کند.
به گفته این منابع دولتی، قرار است نخست وزیر ژاپن در نشست ۱۸ اوت، برنامه تخلیه آب را برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی توضیح دهد.
پس از اینکه دولت پیشین ژاپن طرحی را در آوریل ۲۰۲۱ برای تخلیه آب رادیواکتیوی فوکوشیما به دریا طی حدود دو سال تصویب کرد، دولت فعلی در ژانویه تصمیم گرفت تا آن را برای مدتی محدود از بهار تا تابستان اجرا کند.
به گزارش کیودو، از زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش نهایی خود در اوایل ژوئیه اعلام کرد که تخلیه برنامه‌ریزی‌شده آب نیروگاه فوکوشیما با استانداردهای ایمنی جهانی مطابقت دارد، دولت شروع به بررسی زمان‌بندی انجام آن کرد اما چالش‌های دولت ژاپن برای رسیدگی به آنها همچنان باقی مانده است؛ از جمله نگرانی‌های ایمنی در میان برخی از کشورهای همسایه و اقیانوس آرام و به‌علاوه نگرانی‌های ماهی‌گیران محلی در خصوص آسیب احتمال به محصولات غذایی دریایی‌شان.
چین یکی از مخالفان سرسخت رهاسازی این آب در دریا بوده و در تلاشی آشکار برای تحت فشار قرار دادن توکیو، آزمایش تشعشع پوششی را بر روی اقلام غذایی و نوشیدنی‌های وارداتی از ژاپن ارائه کرده است.
وزارت امورخارجه چین از همان ابتدا طرح ژاپن برای تخلیه فاضلاب رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما به اقیانوس را محکوم کرد.
اما به گفته این منابع، ژاپن می تواند آغاز تخلیه آب را تا پس از توضیح این طرح برای رهبران چین در حاشیه نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا در اندونزی و نشست سران گروه ۲۰ در هند که هر دو قرار است اوایل سپتامبر برگزار شوند، به تعویق بیاندازد.
نیروگاه اتمی فوکوشیما دایچی در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ بر اثر زلزله ۹ ریشتری و سونامی ویران شد. سه رآکتور آن ذوب شدند و مقادیر زیادی آب آلوده آزاد و باعث تخلیه گسترده مناطقی در امتداد سواحل شرقی ژاپن شد.
از آن سال، شرکت برق توکیو که مدیریت نیروگاه را بر عهده دارد، آب را به زباله‌های سوخت رادیواکتیو پمپاژ کرده است تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری کند. این فرآیند روزانه حدود ۱۰۰ تن فاضلاب تولید می‌کند و این شرکت آنها را در بیش از ۱۰۰۰ مخزن بتنی در اطراف این تاسیسات ذخیره و تصفیه می‌کند.
این شرکت معتقد است که فرآیند تصفیه، همه مواد رادیواکتیو را از آب خارج می‌کند و فقط ردی از آنها باقی می‌ماند و با کاهش فضای ذخیره‌سازی، دولت توکیو در ژانویه تأیید کرد که تخلیه این مخازن را در بهار یا تابستان به دریا آغاز خواهد کرد.
فاجعه فوکوشیما باعث شد تا دولت ژاپن حذف تدریجی انرژی هسته‌ای را به نفع انرژی‌های تجدیدپذیر و گاز طبیعی آغاز کند که حدود ۱۰ درصد آن را ژاپن از روسیه وارد می‌کرد. با پیوستن توکیو به رژیم تحریم‌های غرب علیه مسکو بابت جنگ اوکراین، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در سال گذشته اعلام کرد که ژاپن فعالیت دوباره رآکتورهای بسته شده را از سر می‌گیرد و نیروگاه‌های هسته‌ای جدیدی هم می‌سازد.
  • نویسنده :
  • منبع :