19 دی: نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اکوادور که از منتقدان سرسخت فساد و جرایم سازمان‌یافته بود، در جریان مراسم تبلیغات انتخاباتی کشته شد.
مقام‌های محلی اعلام کردند که «فرناندو ویلاویسنسیو» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اکوادور و منتقد سرسخت فساد و جرایم سازمان‌یافته، شب گذشته (چهارشنبه ۹ آگوست ۱۸ مرداد ماه) به وقت محلی در جریان یک مراسم تبلیغات انتخاباتی در شمال «کیتو» ترور شد.
رسانه‌های محلی گزارش کردند که ویلاویسنسیو مورد اصابت گلوله قرار گرفت اما پلیس و وزارت کشور اکوادور به درخواست‌های مکرر رسانه‌ها برای ارائه جزئیات درباره قتل این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پاسخ نداد.
دفتر دادستانی کل اکوادور اعلام کرد مظنون این جنایت بعداً بر اثر جراحات وارده در تیراندازی جان باخت. در این خشونت‌ ۹ نفر دیگر از جمله یک نامزد انتخابات پارلمان و دو افسر پلیس زخمی شدند.
ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی قرار که ظاهراً مربوط به این مراسم رقابت انتخاباتی است، نشان می‌دهد که مردم در حال پناه گرفتن و فریاد زدن هستند و صدای تیراندازی به گوش می‌رسد. 
«گیرمو لاسو» رئیس‌جمهور اکوادور در واکنش به این حادثه گفت: «به پاس یاد و خاطره او و مبارزه او، به شما اطمینان می‌دهم که این جنایت بدون مجازات نخواهد ماند. جرایم سازمان‌یافته بسیار گسترش یافته است اما بار قانون بر دوش آن‌ها خواهد بود».
دولت لاسو، افزایش خشونت در خیابان‌ها و زندان‌ها را به درگیری‌های جنایی داخلی برای کنترل مسیر قاچاق که کارتل‌های مکزیکی و مافیای آلبانیایی و دیگر گروهها برای انتقال مواد مخدر استفاده می‌کنند، ارتباط داد و گفت که در یک نشست فوری، میزبان مقام‌های ارشد امنیتی خواهد بود.
نگرانی‌های امنیتی به همراه مسئله اشتغال و مهاجرت، از نگرانی‌های مهم رأی‌دهندگان اکوادوری در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور است که قرار است ۲۰ آگوست (۲۹ مرداد ماه) برگزار شود.
ویلاویسنسیو متعهد شده بود که با فساد مبارزه کند و در صورتیکه به عنوان رئیس‌جمهور اکوادور برگزیده شود، فرار مالیاتی را کاهش دهد. طبق نظرسنجی‌های انجام گرفته، حمایت از وی ۷.۵ درصد بود و او را در جایگاه پنجم از میان هشت نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اکوادور قرار داده بود.
حزب ویلاویسنسیو نیز اعلام کرده است که گروههای مسلح به دفاتر آن‌ها نیز حمله کرده‌اند و به همین دلیل اخیراً بحث‌هایی در بین اعضای این حزب صورت گرفته تا مبارزات انتخاباتی را به واسطه خشونت‌های سیاسی از جمله قتل شهردار مانتا در ماه ژوئیه به حالت تعلیق درآورند.
با این‌حال، ویلاویسنسیو با تعلیق مبارزات انتخاباتی مخالفت کرده بود و گفته بود که «سکوت و مخفی شدن در لحظاتی که مجرمان، شهروندان و مقامات را ترور می‌کنند، یک اقدام بزدلانه است».
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اکوادور که سابقاً یک اتحادگرا و یک روزنامه‌نگار بوده است و روز سه‌شنبه، گزارشی را به دفتر دادستانی کل درباره تجارت نفت داده بود اما هیچ جزئیاتی از گزارش وی علنی نشده است.
شب گذشته در پی قتل ویلاویسنسیو، تظاهرات‌های در شهرهای مختلف اکوادور از جمله زادگاهش آلوسی در اعتراض به ترور این سیاستمدار اکوادوری برگزار شد.
  • نویسنده :
  • منبع :