19 دی: وزارت مهاجرین حکومت افغانستان اعلام کرد بیش از ۹۰۰هزار پناهجو به این کشور بازگشته‌اند و تلاش برای بازگشت هفت میلیون پناهجوی دیگر ادامه دارد.
«محمد ارسلا خروتی» معاون وزیر مهاجرین حکومت افغانستان اظهار داشت: طی سال گذشته بیش از 900 هزار پناهجوی افغان به کشور بازگشته‌اند و برای زمینه بازگشت هفت میلیون پناهجوی دیگر به افغانستان تلاش می‌کنیم.
وی افزود: پناهجویان افغان طی یک سال گذشته بیشتر از کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه و برخی کشورهای غربی به افغانستان بازگشته‌اند.
خروتی با حضور در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت افغانستان گفت این کشور بیش از هفت میلیون پناهجو و حدود 3 میلیون آواره داخلی دارد.
معاون وزیر مهاجرین حکومت افغانستان گفت رفتار تحقیرآمیز برخی کشورها از جمله پاکستان با پناهجویان افغان نادرست است و کشورهای میزبان باید به حقوق انسانی و پناهجویی احترام بگزارند.
وی اظهار داشت حکومت افغانستان از مسیرهای دیپلماتیک در اسلام‌آباد بارها برای حل چالش‌های پناهجویان افغان اقدام کرده است اما هنوز برخی رفتارهای خشونت‌آمیز علیه پناهجویان وجود دارد.
خروتی با این حال تصریح کرد: «از مهمان‌نوازی چند دهه ایران و پاکستان قدردانی می‌کنیم و امیدواریم حضور چند ماه بیشتر پناهجویان را نیز تحمل کنند، پناهجویان به افغانستان بازمی‌گردند».
معاون وزیر مهاجرین حکومت افغانستان خاطرنشان کرد: بیش از 3 هزار زندانی تاکنون از زندان‌های پاکستان و یک‌هزار نفر دیگر نیز از ایران آزاد شده‌اند.
  • نویسنده :
  • منبع :