19 دی: معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی پیش بینی کرد امسال کشور در تولید گندم به خود کفایی برسد.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: خرید گندم از کشاورزان از مرز ۹ میلیون ۵۲۰ هزارتن گذشت و اگر این مقدار به ۱۰ میلیون تن برسد، امسال در گندم نان خودکفا خواهیم شد.
علیرضا مهاجر گفت: با توجه به خشکسالی سال‌های گذشته، جنگ اوکراین و روسیه، ذخیره سازی مواد غذایی در چین به علت درگیری با تایوان، افزایش قیمت مواد غذایی در دوران پسا کرونا، لازم است در این شرایط محصولات اساسی مانند گندم را در داخل کشور تولید کنیم.
او  گفت: ­بارش‌های امسال در کشور ۲۰ درصد کمتر از بارش‌های حد معمول بودو فقط در ۶ استان بارش‌های معمولی داشتیم.
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه  پارسال توانستیم استفاده بهینه از کود داشته باشیم گقت. امسال تمرکز وزارتخانه بر روی تغذیه بود تا  آن را به دست کشاورز برساند و آن‌ها را متقاعد کنند به بحث تغذیه اهمیت دهند.
مهاجر  افزود: کشاورزانی که طبق خواسته وزارتخانه عمل کرده و گندم کاشته اند باید تشویق شوند و پول و بذر آن‌ها به موقع پرداخت و در برنامه‌های مختلف در صدا و سیما از آن‌ها قدردانی شود.
او  گفت: با توجه به پیگیری‌ها و علاقمندی رهبرمعظم انقلاب در جهش تولید محصولات اساسی، یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی، خودکفایی گندم در دیمزار‌ها است بنابراین کشت گندم را به دو بخش آبی و دیم تقسیم کرده ایم و در دیمزار‌ها با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام، موضوع جهش تولید را با جدیت دنبال می‌کنیم و در قسمت آبی هم سعی داریم تولید را افزایش دهیم.
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: تمرکز ما بیشتر روی مرغ صنعتی بود که بعلت تامین جیره غذایی آن با مشکل روبرو هستیم و باید سیاست در این زمینه تغییر کند و تمرکز بیشتر روی گوشت قرمز باشد چرا که امکان تامین علوفه گوشت قرمز با توجه به شرایط اقلیمی را داریم، ولی برای مرغ  این امکان وجود ندارد.
مهاجر گفت: امسال میزان تولید ذرت علوفه‌ای حدود ۱۸ میلیون تن بود و در تولید یونجه، جو و حبوبات هم افزایش تولید داشتیم.
او در رابطه با تولید پنبه، دانه‌های روغنی و شکر هم گفت: این محصولات فرآورده‌هایی را برای صنعت دیگر تولید می‌کنند و اگر این صنعت ماده اولیه را باقیمت ارز دولتی وارد کند تولید آن در داخل به صرفه نیست، لذا باید برای واردات، تعرفه بالاتر گذاشت و یا به تولید کننده داخلی یارانه داد و اگر تعادل در این زمینه رعایت شود می‌توانیم در تولید شکر و پنبه هم به خودکفایی برسیم.
  • نویسنده :
  • منبع :