19 دی: سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان مدعی شده‌اند که با هدف کمک به مردم لبنان سه ناو در بندر بیروت مستقر کرده‌اند.

ناو انگلیسی "HMS enterprise" به بهانه کمک به لبنان پس از انفجار مهیب روز سه‌شنبه گذشته، وارد بندر بیروت شد.

مقامات انگلیسی گفته‌اند که هدف از اعزام این ناو از قبرس به بندر بیروت، کمک به بازگشت زندگی عادی به لبنان است.

بندر بیروت برای لبنان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و یکی از 10 بندری است که در دریای مدیترانه قرار دارد و دروازه ورود به منطقه غرب آسیا به شمار می‌آید.

انگلیس اعلام کرده که استقرار ناو HMS enterprise در راستای برنامه کمک‌های نظامی و غیرنظامی این کشور به حجم 5 میلیون پوند می‌باشد.

نیروهای مسلح انگلیس نیز یک تیم از نیروهای خود را در سفارت انگلیس در بیروت مستقر کرده و مدعی شده است که هدف از استقرار این نظامیان، شناسایی نیازمندی‌ها و هماهنگ کردن بسته کمک‌های وسیعتر به نیروهای مسلح لبنان است.

از سوی دیگر، نیروی دریایی فرانسه نیز اعلام کرد که کشتی نظامی «Tonnerre» ‌پایگاه دریایی تولون فرانسه را به مقصد بندر بیروت ترک کرده و انتظار می‌رود که روز پنجشنبه به لبنان برد.

این کشتی آبی و خاکی با 700 نیروی نظامی به لبنان اعزام شده و بنا بر ادعای مقامات فرانسوی، این کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه برای لبنان است.

یک ناو آلمانی نیز از ماموریت کنونی خود با نیروهای یونیفل سازمان ملل خارج شده و بندر لیماسول قبرس را روز 6 آگوست (16 مرداد) ترک کرد و همان روز نیز به بندر بیروت رسید. هدف حضور این ناو در بندر بیروت حمایت و پتشیبانی اعلام شده است.

  • نویسنده :
  • منبع : فارس