19 دی: معاون حقوقی رییس‌جمهور گفت: آیین‌نامه جامعی را درباره رمزارزها در دولت تصویب کرده‌ایم و لایحه‌ای را نیز تنظیم کرده‌ایم که برای تبدیل شدن به قانون آن را به مجلس می‌فرستیم.
محمد دهقان در حاشیه همایش مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم درباره این موضوع که رمزارزها می‌تواند بستری برای فعالیت‌های پولشویی باشد اظهار کرد: در گذشته اقدام خاصی برای قوانین و مقررات رمزارزها صورت نگرفته  است. سال ۱۳۹۸ در دولت قبل آیین‌نامه‌ای به تصویب رسید که ناقص بود. ما در دولت سیزدهم راجع به رمزارزها آیین‌نامه قوی و جامعی را تصویب کردیم. در کنار این موضوع لایحه رمزارزها را هم با همکاری دستگاه‌های ذیربط آماده کرده‌ایم که انشاءآلله برای تبدیل شدن به قانون آن را به مجلس می‌فرستیم.
وی هم‌چنین درخصوص لایحه اموال تملیکی گفت: در سال ۱۴۰۰ لایحه مربوط به اموال تملیکی را به مجلس دادیم. مجلس با توجه به این‌که برنامه خودش را دارد این لایحه را اعلام وصول نکرد. ما نامه نوشتیم و تقاضا کردیم این مواردی که دولت لایحه می‌دهد بر اساس اصل ۷۴ قانون اساسی باید اعلام وصول شود.  مجلس اختیار دارد آن را تغیر دهد یا رد کند ولی ما لایحه را دادیم. موضوع جدیدی نیز توسط وزارت اقتصاد دنبال می‌شود که ما کمک می‌کنیم که این مساله نیز در مجلس پی‌گیری شود.
معاون حقوق رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل عدم الحاق ایران به معاهده زیست محیطی پاریس بیان کرد: تعهداتی که در معاهده زیست محیطی پاریس است در کشور اجرا ما می‌شود. آیین‌نامه‌ای در سال ۱۳۹۴ در دولت تصویب شده و ما آن را بیش از تعهدی که در آیین‌نامه داشتیم و داوطلبانه پذیرفتیم اجرا کردیم و در حال حاضر نیز اجرا می‌کنیم.
در زمینه کمک به محیط زیست پیشتاز هستیم
دهقان ادامه داد: این‌که به معاهده پاریس بپیوندیم طبیعتا ملاحظاتی داریم که به تحریم‌های آمریکا برمی‌گردد. ما برای این‌که وظیفه خود را در تعهدات مربوط به کاهش کربن انجام دهیم نیاز به تکنولوژی و تجهیزات داریم که به دلیل تحریم‌های آمریکا امکان تبادلات بانکی برای ما میسر نیست. اگر غربی‌ها تلاش کنند آمریکا تحریم خود را از ما بردارد ما ثابت می‌کنیم در زمینه‌های زیست محیطی پیشتاز هستیم.
وی با بیان این‌که هر کشوری باید برای کاهش آلایندگی‌ها تلاش کند گفت: نظر معاونت حقوقی این است که اول تحریم‌ها برداشته شود تا از پیوستن به معاهده پاریس، سودی هم عاید کشور ما شود. باید به کشورهایی که به معاهده می‌پیوندند کمک مالی و وام پرداخت شود. وقتی ما تحریم هستیم و نمی‌توانیم از این منابع استفاده کنیم چگونه وارد معاهده شویم؟
معاون حقوقی رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: ذات نظام جمهوری اسلامی، مبارزه با فساد، پولشویی وتامین مالی  تروریسم است. ما خودمان جزو قربانیان تروریسم هستیم و همه دنیا می‌دانند که بزرگ‌ترین تروریسم فعلی دنیا داعش استو قهرمان مبارزه با تروریسم ما هستیم. همه جهان، سردار سلیمانی را به عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم می‌شناسند.
وی افزود: تلاش مسئولان دولت در این راستا است که حداکثر شفافیت در داخل کشور و در مبادلات مالی برای  اقتصادی باشد که از بستر عدم شفافیت، پولشویی و فساد ایجاد نشود. این اراده دولت و شخص رییس‌جمهور است.
معاون حقوقی رییس‌جمهور با بیان این‌که وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم راه مقابله با پولشویی را آغاز کرده است گفت: منصفانه باید بگوییم عقب‌ماندگی‌هایی داریم. هنوز بخشی از آن‌چه در آیین‌نامه آمده در کشور اجرا نشده است.
آمریکا مانع شفافیت مالی و مبارزه با پولشویی است
دهقان تاکید کرد: ما در چارچوب منافع ملی خودمان در داخل و خارج از کشور خواهان شفافیت بی‌نهایت هستیم. اما  مجموعه‌ای که جلوی شفافیت ما را گرفته تحریم‌های آمریکا است. وقتی ما را از سوییس اخراج کردند طبیعتا امکان شفافیت را از بین بردند.
وی بیان کرد: شرکت‌هایی که می‌خواهند با ما کار کنند تحت تحریم قرار می‌گیرند و اگر بخواهند جریمه شوند در مبادلات تجاری با ما دچار تردید می‌شوند.
معاون حقوقی رییس‌جمهور درباره مبادلات تجار ایرانی و عراقی گفت: مبادلات تجاری که با شرکتهای مختلف دنیا داریم و پول مشروعی که رد و بدل می‌کنیم به هیچ عنوان پولشویی نیست. مبادلات ما که نمی‌تواند به خاطر تحریم‌های غیرانسانی آمریکا معطل بماند. نمی‌شود که حقوق ملت خودمان را تامین نکنیم. در طول تاریخ، انسان حق داشته کالا بخرد و بفروشد اما آمریکا این حق مشروع را با یک اقدام غیرانسانی، نامشروع جلوه می‌دهد. این شدنی نیست و ما نمی‌توانیم به آحرف آنها گوش دهیم ولی در عین حال شرکت‌های مراقبت می‌کنند که با ما داد و ستد نداشته باشند که دچار تحریم و جریمه نشوند. بنابراین مجبورند که شفافیت نداشته باشند.
دهقان تاکید کرد: ما کشور را اداره می‌کنیم و با شرکت‌های مختلف در تمام جهان کار می‌کنیم ولی بعضی وقت‌ها آنها به خاطر ترس از تحریم‌های آمریکا، مبادلات مشروعی که دارند تمایل ندارند باز کنند. اگر تحریم‌های آمریکا نمی‌بود به همه دنیا ثابت می‌شد که ما پیشتاز مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم هستیم.
  • نویسنده :
  • منبع :