19 دی: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم گفت: برای ایجاد سایت موزه در تپه تاریخی قلی درویش قم درخواست بودجه کرده ایم و فاز یک آن ۶۰ میلیارد ریال اعتبار می خواهد.
علیرضا ارجمندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر بودجه مورد نیاز طرح تامین شود در سال جاری فاز یک سایت موزه قلی درویش را را افتتاح خواهیم کرد.
وی بیان کرد: تپه قلی درویش قم شهری هفت هزار ساله را در میان خود دارد که بالای ۲۰ فصل در مورد آن کاوش شده شده است.
وی افزود: ۲ کتاب در مورد این شهر تهیه شده و کتاب سوم در حال تهیه است و اگر هر شهری در ایران و حتی جهان این گونه اثری تاریخی داشت داشت افتخار زیادی به آن می کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم ادامه داد: اکنون برای محوطه کاوش شده تپه قلی درویش، سقف و معابر ایجاد شده است.
ارجمندی تاکید کرد: اکنون مصمم هستیم که سایت موزه قلی درویش ایجاد و این شهر هفت هزار ساله به نمایش گذاشته شود تا هویت تاریخی قم در معرض دید همگان قرار گیرد.
محوطه قلی درویش در حاشیه جنوبی شهر قم، ابتدای بزرگراه قم به جمکران در کیلومتر نخست جاده قدیم قم به کاشان واقع شده است.
وسعت محوطه بیش از ۱۰۰ هکتار بوده که امروزه حدود ۳۰ هکتار آن، به شکل مسطح بر جای مانده است. ارتفاع محوطه در ابتدا حدود ۲۰ متر در ضلع جنوبی و ۱۰ متر در ضلع شمالی بوده که اکنون فقط پنج متر از ضخامت لایه های فرهنگی، در بخش جنوب شرقی بالاتر از سطح زمین های اطراف بر جای مانده است.
کاوش های باستان شناسی در تپه تاریخی قلی درویش نشانگر نشیمنگاهی در منطقه قم مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد است.
تاکنون هفت فصل کاوش در محوطه قلی درویش صورت گرفته و در این کاوش ها از متخصصان علوم مختلف چون استخوان شناس، گیاه شناس، زمین شناس و نقشه بردار استفاده شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :