19 دی: رضا علی اصل، مدرس و کارشناس گردشگری در نشست بنیاد قم‌پژوهی با موضوع «ژئوپارک (زمین گردشگاه) در قم» به معرفی ظرفیت‌های زمین گردشگری و ژئوسایت‌های استان پرداخت و از اهمیت، نگاه ویژه و جهانی به موضوع ژئوپارک‌ها و ثبت آن‌ها در یونسکو اشاره کرد.
مدرس یونسکو افزود، ژئوپارک استفاده خردمندانه از میراث زمین و حفاظت از آن است که باید به این ظرفیت ارزشمند در استان قم برای حفظ، جذب و ماندگاری گردشگر توجه ویژه داشت.
خانم نرجس السادات فقیه عضو هیئت مدیره جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ایران نیز در این نشست با اشاره به اهمیت ژئوپارک‌ها از اهمیت حضور جامعه محلی و آموزش جوامع محلی را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: ژئوپارک در هر منطقه با جامعه محلی گره خورده است. نظرات آنها حتماً می‌بایست شنیده شود و در تبیین سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها درنظر گرفته شود.
فقیه تصریح کرد: هدف اصلی تاسیس‌ ژئوپارک‌ها حفاظت از میراث طبیعی زمین است که با افزایش آگاهی، زمینه حفاظت از این میراث ارزشمند فراهم می‌شود.
وی سپس گفت: شعار ژئوپارک‌ها ایجاد اقتصاد پایدار برای جوامع محلی است؛ زیرا زمانی که مردم یک منطقه از وجود ژئوپارک بهره ببرد و معیشت‌شان تأمین شود، جوامع محلی، خود محافظ ژئوپارک و میراث زمین خواهند شد و طبیعت آسیب نخواهد دید.
وی افزود: جامعه محلی هرچقدر آگاه‌تر باشد و شناخت بیشتری داشته باشد نقش بهتری در حفظ آن منطقه خواهد داشت و باعث ترویج فرهنگ و هویت محلی ژئوپارک‌ها خواهد شد. ژئوپارک قشم نمونه موفق در ایران به شمار می‌آید که به عنوان اولین ژئوپارک ایران به ثبت رسید. نمونه موفق این فرهنگ و حفظ این فرهنگ را می‌توانیم بینیم. امروز ژئوپارک ارس و طبس هم به ژئوپارک‌های ثبت شده در یونسکو اضافه شده‌اند.
گفتنی است خانم نرجس السادات فقیه و رضا علی‌اصل دو تن از مدرسان و فعالان گردشگری قم هستند که در شناسایی و ثبت میراث‌های طبیعی و ثبت درختان کهن‌سال قم نقش به‌سزایی داشته‌اند و همچنان در تلاش هستند با معرفی ژئوسایت‌های استان قم زمینه ایجاد ژئوپارک در استان قم را با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم و همراهی استاندار محترم، با حضور ارزیابان یونسکو فراهم کنند تا این میراث ارزشمند برای نسل‌های آینده قم و ایران بماند.
  • نویسنده :
  • منبع :