19 دی: رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در دیدار با معاون دومای دولتی روسیه در مسکو گفت: اگر ایران و روسیه بخواهند جایگاه بهتری در تعریف مدیریت آتی جهان داشته باشند، باید همکاری‌های دو جانبه را تقویت کنند و این همکاری‌ها باید هم صادقانه باشد و هم اطمینان بخش.

حمیدرضا حاجی‌بابایی سه‌شنبه در این دیدار که با حضور کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در دومای دولتی روسیه برگزار شد، با اشاره به تحولات بین المللی، شرایط کنونی را گویای گذار به سوی جهان چندقطبی دانست و گفت: کشورها برای ترسیم جایگاه خود در مناسبات آینده جهان در حال رقابت در زمینه تأثیرگذاری بین المللی هستند. 

نماینده همدان و فامنین در مجلس در ادامه با اشاره به بیتی از باباطاهر شاعر ایرانی خاطرنشان کرد: ایران و روسیه پس از سال‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که رمز موفقیت، مهربانی دو طرف است و البته این مناسبات نباید از سر اضطرار باشد و بلکه باید پایدار و بر مبنای احترام باشد.

وی تصریح کرد: شیطنت غربی‌ها این است که روابط ایران و روسیه را زودگذر و از سر اضطرار توصیف می‌کنند و حال آنکه زمانی که آمریکایی وجود نداشت، ایران و روسیه دو کشور متمدن بودند.

حاجی بابایی اظهار داشت: آمریکا در دهه‌های اخیر، خودکامگی‌های فراوانی در عرصه بین‌المللی داشته است و انحصارطلبی، از این کشور، یک موجود خطرناک ساخته است که برای دستیابی به هدف، هیچ حریمی نمی‌شناسد و جز سقوط و نابودی کشورهای مستقل به موضوع دیگری نمی‌اندیشد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در ادامه با اشاره به تحریم‌های یکجانبه آمریکا و غرب علیه ایران و روسیه گفت: این تحریم‌ها فرصتی برای رشد و شکوفایی خواهد بود.

وی با اشاره به ناخرسندی برخی کشورها از جمله آمریکا از روند رو به رشد توسعه مناسبات تهران – مسکو اظهار داشت:‌ اینکه امروز نارضایتی آمریکا از تحکیم پیوندهای دو کشور را می‌شنویم، گویای آن است که همکاری‌های ایران و روسیه اثرگذار است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه با بیان اینکه دیدار رهبران عالی ایران و روسیه خط مشی اصلی مناسبات دوجانبه را مشخص کرده است، گفت:‌ ظرفیت‌های ایران و روسیه می‌تواند مکمل یکدیگر باشد و همکاری دو جانبه می‌تواند به ارتقای جایگاه دو کشور منجر شود.

حاجی بابایی با اشاره به نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران گفت: مجلس ایران می‌تواند نقش کلیدی در توسعه مناسبات دوجانبه داشته باشد.

وی با اشاره به دیدارها و مذاکرات قبلی رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس دومای دولتی روسیه و تأکید پارلمان‌های دو کشور بر توسعه مناسبات گفت:‌ برگزاری جلسه کمیسیون عالی همکاری‌های پارلمانی دو کشور به میزبانی مسکو می‌تواند گویای اراده قوی مجالس برای تحکیم مناسبات باشد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره پیشنهاد معاون دومای دولتی روسیه برای کار مشترک مجالس دو کشور درباره ارز مرجع بریکس نیز با استقبال از این امر گفت: این موضوع می تواند یکی از مباحث دستورکار جلسه آتی کمیسیون عالی همکاری‌های پارلمانی دو کشور باشد.

در این دیدار،‌حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو دیگر کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس نیز به طرح پیشنهادی در خصوص تقویت همکاری‌های ایران و روسیه با توجه به عضویت دو کشور در سازمان‌ همکاری شانگهای و گروه بریکس و بهره گیری از ظرفیت این سازمان ها برای اعطای فاینانس به کشورهای عضو پرداخت.

رئیس و برخی اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه نهم مهرماه ۱۴۰۲ به دعوت رسمی رئیس کمیسیون بودجه دومای دولتی روسیه به مسکو سفر کرده‌اند.

  • نویسنده :
  • منبع :