عصر پنجشنبه دانشکده افسری حمص سوریه شاهد صحنه‌های دلخراشی از اوج ددمنشی تروریست‌ها بود. در این حمله گروه های تروریستی، مراسم دانش آموختگی افسران دانشکده جنگ در استان «حمص» را با پهپاد هدف قرار دادند.

دانش‌آموختگان این دانشکده افسری در حالی که در کنار خانواده‌های خود مشغول برگزاری مراسم جشن دانش‌آموختگی و گرفتن عکس‌های یادگاری بودند، هدف حمله پهپادی تروریست‌ها قرار گرفتند و برای برخی از آنان این عکس یادگاری به آخرین عکس زندگی مبدل شد. 

آنگونه که در فیلم‌ها قابل مشاهده است علاوه بر دانش‌آموختگان این دانشکده چندین زن و کودک غیرنظامی نیز توسط تروریست‌ها به خاک و خون کشیده شدند.

از سوی دیگر حسن الغباش، وزیر بهداشت سوریه در گفتگو با تلویزیون رسمی این کشور آمار جدیدی از تعداد جان‌باختگان و زخمی‌های این حادثه تروریستی دردناک ارایه داد. بر این اساس، تعداد جان‌باختگان به ۸۰ نفر از جمله ۶ زن و ۶ کودک رسیده و تعداد زخمی‌ها نیز ۲۴۰ نفر اعلام شده است. 

همچنین دولت سوریه در سوگ جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان این اقدام تروریستی وحشیانه ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد.

دولت سوریه به منظور بزرگداشت قربانیان حمله تروریستی به دانشکده جنگ سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش رسانه های سوری، دولت این کشور شامگاه پنجشنبه دربیانیه ای به منظور بزرگداشت قربانیان حمله تروریستی به مراسم دانش آموختگی افسران دانشکده جنگ در استان «حمص» از روز جمعه سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
براساس این بیانیه، پرچم ها در این مدت، در سراسر سوریه و همه سفارت ها و نمایندگی های دیپلماتیک این کشور درخارج به حالت نیمه افراشته در می آید.
فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه نیز در واکنش به این اقدام تروریستی اعلام کرد؛ این اقدام تروریستی را جنایتی بی سابقه می دانیم و با تمام قدرت به آن پاسخ خواهیم داد و گروه های تروریستی را در هر مکانی هدف قرار داده و برنامه ریزان و اجرا کنندگان این جنایت هزینه سنگینی را پرداخت خواهند کرد.

وزارت خارجه سوریه نیز طی بیانیه‌ای این اقدام تروریستی را به شدت محکوم و اعلام کرد: دولت سوریه تا زمانی که این گروه‌های تروریستی نابود شوند، قاطعانه و با تمام توان خود به اقدامات آنان در هر جای سوریه که باشند پاسخ خواهد داد. دولت سوریه از سازمان ملل متحد و شورای امنیت می‌خواهد که این اقدام تروریستی بزدلانه را محکوم نمایند و کشورهایی که از این تروریست‌ها حمایت می‌کنند را بابت جنایاتشان در حق ملت سوریه بازخواست نماید.

در همین رابطه سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل به شدت نگران حمله پهپادی به یک دانشکده نظامی در حمص سوریه است و تمام خشونت ها را در این کشور محکوم می کند.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی برابر با ۵ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۳ مهرماه جاری در جمع خبرنگاران درباره حمله پهپادی به دانشکده نظامی در حمص سوریه گفت: دبیرکل سازمان ملل به شدت نگران یک‌ حمله پهپادی به یک دانشکده نظامی در حمص است. این حمله منجر به کشته شدن ده ها نفر از جمله غیرنظامیان و مجروح شدن دیگران شد.
دوجاریک تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل همچنین نگران گلوله باران متقابل نیروهای حامی دولت سوریه در مناطق مختلف شمال غرب سوریه و تلافت انسانی این حملات است. حفظ آتش بس برای یک پیشرفت سیاسی معنادار و اجرا کردن قطعنامه شورای امنیت ۲۲۵۴ ( ۲۰۱۵) حیاتی است.
سخنگوی سازمان ملل گفت: دبیرکل سازمان ملل تمام خشونت ها در سوریه را محکوم می کند و از طرف ها می‌خواهد بر اساس قوانین بین‌المللی به تعهدات خود عمل کنند.
او ادامه داد: دبیر کل سازمان ملل همچنین تاکید می کند بر اساس قوانین بین‌المللی غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی باید محافظت شوند.

گفتنی است؛ به دنبال حمله کور و تروریستی به جشن فارغ التحصیلی دانشجویان افسری دانشگاه حمص، ارتش سوریه مواضع تروریست‌ها در شمال غرب این کشور را بشدت هدف حملات سنگین قرار داد.

به گزارش شبکه المیادین، ارتش سوریه اعلام کرد که در این حملات سنگین مواضع گروه‌های تروریستی "هیأت تحریر الشام" (النصره سابق)، حزب اسلامی ترکستانی در اطراف ادلب هدف قرار داده شده است.
روستاهای منطقه جبل الزاویه نیز از دیگر مناطقی است که هدف حمله شدید نیروهای ارتش سوریه قرار گرفت.
ارتش سوریه به شمار تلفات احتمالی این حملات سنگین هیچ اشاره‌ای نکرده است.
این حمله ساعاتی پس از تهاجم پهپادی ترورریست‌ها به مراسم دانش آموختگی افسران دانشکده جنگ در حمص انجام شد.

همچنین شبکه المیادین پنجشنبه شب جزییاتی از حمله پنجشنبه شب ارتش سوریه به مواضع تروریست‌ها در شمال غرب سوریه را منتشر و اعلام کرد که حمله به مواضع حزب ترکستانی عامل عملیات تروریستی به حمص صورت گرفت.

شبکه المیادین به نقل از خبرنگار مستقر خود در سوریه گزارش داد که ارتش سوریه به صورت کلیدی مقر حزب ترکستانی و گردان "مهاجرین" در مناطق "اریحا"، "جسر الشغور"، "ادلب"، "بنش" و "سرمین" را هدف قرار داده است.
براساس این گزارش، اطلاعات اولیه تأیید می‌کند که حزب ترکستانی و گردان مهاجرین تنها گروه‌هایی هستند که فناوری پهپاد را دراختیار دارند.
این گزارش می‌افزاید که اطلاعات حکایت از آن دارد که لوازم یدکی پهپادهای پیشرفته سه ماه پیش به این دو گروه مخالف دولت مرکزی دمشق منتقل شده و فرانسه کشوری است که این گروه‌ها را به این لوازم یدکی مجهز کرده است.
المیادین همچنین اعلام کرد که اطلاعات دریافتی حکایت از آن دارد که پیش از حمله پهپادی به دانشکده افسری حمص، رصد شده یک پهپاد از مناطق تحت کنترل حزب ترکستانی به پرواز درآمده است.

  • نویسنده :
  • منبع :