19 دی: معاون توانبخشی سازمان بهزیستی قم با اشاره به اینکه بررسی اهدای سمعک به مددجویان کم شنوا و ناشنوادر دستور کار قرار گرفته‌است، گفت: اهدای سمعک به این افراد در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۰ درصد افزایش داشت.
محمد رضا رحیمی موحد روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: اهدای سمعک رایگان به ناشنوایان و کم شنوایان مددجویان بهزیستی استان قم در سال گذشته ۳۲۵ مورد بوده است.
وی تاکید کرد: این در حالی است که اهدای سمعک تنها در ۶ نخست امسال ۳۵۰ مورد بوده که نشان می دهد این آمار بیش از ۲ برابر سال گذشته‌است.
وی با اشاره به ارائه دیگر خدمات بهزیستی به ناشنوایان گفت: نوزادان دارای مشکل ناشنوایی پس از ۶ ماهگی مورد عمل کاشت حلزون قرار می‌گیرند که در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۲ مورد کاشت حلزون در استان انجام شد.
رحیمی موحد ادامه داد: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای رفع مشکلات ناشنوایان و کم شنوایان و کمک به ارتقای سطح زندگی این افراد، طرحی را با عنوان «طرح ملی تحول کاشت حلزون شنوایی» از مهرماه سال گذشته به اجرا گذاشت و برای اجرای آن کمیسیون کشوری کاشت حلزون نیز تشکیل شد.
وی افزود: با وجود هزینه بسیار بالای این عمل، این خدمات به صورت رایگان به افراد نیازمند ارائه می‌شود.
به گفته وی ۲۷ مهرماه سال گذشته، مسوولان وزارت بهداشت اعلام کردند که ۱۵ مرکز کاشت حلزون در ۱۱ استان کشور فعال شده‌ که چهار مرکز در تهران است و ایجاد مرکزی در یزد نیز تصویب شده و برای مراکز استان‌های لرستان و هرمزگان نیز در دست اقدام است و امیدواریم این امر در استان قم نیز محقق شود.
چهار هزار و ۳۲۶ معلول کم شنوا و ناشنوا در این استان تحت حمایت بهزیستی هستند که از این تعداد، ۲ هزار و ۴۵۸ نفر آنان را آقایان و یک‌هزار و ۸۶۸ نفر را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.
  • نویسنده :
  • منبع :