19 دی: مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: به دلیل احتمال وجود بیماری در پرندگان مهاجری که به استان وارد می‌شوند، شهروندان از دست زدن مستقیم به آن‌ها خودداری کنند و بلافاصله با اداره کل محیط زیست برای گزارش حضور این پرندگان در منطقه خود، تماس بگیرند.
محمد حسین بازگیر روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا پیرامون این موضوع بیان داشت: با توجه به قرار گرفتن استان قم در کریدور مهاجرت پرندگان، در فصول پاییز و زمستان، مشاهده پرندگان آسیب دیده در منازل مسکونی و محیط های شهری افزایش می‌یابد.
وی افزود: از این رو لازم است شهروندان محترم علاوه بر مهربانی با پرندگان مهاجر و عدم آسیب رساندن به آن‌ها، در صورت مشاهده این پرندگان آسیب دیده، حتما به منظور جلوگیری از انتقال بیماری نکات بهداشتی را رعایت کرده و از دست زدن مستقیم به آنها پرهیز کنند.
وی ادامه داد: در این گونه موارد شهروندان باید با اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم با شماره تلفن ۳۶۲۰۷۱۸۹ و ۳۲۶۰۲۹۸۱ تماس حاصل نموده و یا گزارش خود را در فضای مجازی به شماره ۰۹۱۰۷۲۲۷۵۴۱ اطلاع رسانی نمایند.
بازگیر همچنین با اشاره به انجام گشت و پایش ویژه یگان حفاظت محیط زیست در تالاب های استان قم در فصول پاییز و زمستان به منظور پیشگیری از تخلفات شکار و صید و ایجاد دکل دیده‌بانی به همین منظور، گفت: در حال حاضر هیچ گونه پروانه شکار برای پرندگان آبزی و خشکی زی صادر نمی‌شود و با متخلفان و شکارچیان غیرمجاز در این حوزه برخورد قاطع صورت می‌گیرد.
گفتنی‌است همه ساله با شروع روزهای سرد سال، تالاب های مره و بهشت معصومه و بعضی دیگر از آبگیرهای استان، تا فصل بهار میزبان دسته های بزرگی از پرندگان مهاجر آبزی، کنارآبزی و شکاری می‌شوند، این تالاب‌ها همه ساله شاهد حضور حدود ۵۰ هزار قطعه انواع مرغابی، غاز، کاکایی، حواصیل، فلامینگو، خروس کولی، کفچه نوک، گاوچرانک و همچنین انواع عقاب، سارگپه و کرکس مصری است.
وسعت تالاب‌ها در استان قم حدود ۱۰۰ هزار هکتار و بیش از چهار برابر میانگین کشوری است؛ این تالاب ها با توجه به شرایط ویژه اکولوژیکی و زمین شناختی و قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان، دارای گونه های غنی گیاهی و جانوری است.
  • نویسنده :
  • منبع :