۱۹ دی: منوریل قم امروز به تعبیر کارشناسان به عنوان نماد بی‌کفایتی و هدر دادن بودجه و ناکارآمدی تبدیل شده است. حال دوباره قرار است با هزینه کردن از جیب مردم بر روی این ننگ مدیریتی ماله کشی شود.
باز دوباره مونوریل، باز دوباره هدر دادن بیت المال، باز دوباره کار غیر کارشناسی، باز مدیریت احمدی‌نژادی؛ این قصه مثل اینکه تمامی ندارد. پیش از این سایت خبری مشرق نوشته بود: انگار قرار است این راه بی‌سرانجام انتها نداشته باشد و قصه پر رمز و راز مونوریل قم همچنان ادامه یابد. قصه آن ناشی از دنباله‌دار بودن و رمز و راز آن ناشی از بی‌ریشه بودن آن است.
به تعبیر ما اصالتی ندارد، نیاز شهر قم نیست، دستوری است. پروژه‌ای است که قرار بود به هر قیمتی تمام شود، امروز به تعبیر کارشناسان به عنوان نماد بی‌کفایتی و هدر دادن بودجه و ناکارآمدی تبدیل شده است. حال دوباره قرار است با هزینه کردن از جیب مردم بر روی این ننگ مدیریتی ماله کشی شود.
مروری بر تیتر بسیاری از رسانه‌های کشور در مورد این پروژه در سال‌های اخیر، هر انسان منصفی را که دلش برای مردم و شهر قم می‌سوزد به تصمیمی می‌کشاند که قالیباف را در شهرداری تهران کشاند با همان استدلال و همان منطق. تیترهایی از قبیل... مونوریل قم هیچ توجیه اقتصادی برای هزینه‌های هنگفتش نداشت! منوریل قم؛ استخوانی در گلوی شهر/ پایه‌های ایده احمدی‌نژاد بازهم روی هوا می‌ماند؟/ مونوریل قم هزینه‌های میلیاردی برای هیچ/ بودجه‌های واقعی طرح‌های توهمی/ مونوریل میهمان ناخوانده شهر قم/ مونوریل قم رو به مقصد هیچ کجا/ مونوریل قم آینه عبرت اجرای طرح‌های غیر کارشناسی/۲۰۰ میلیارد تومان پول مردم بر باد رفت.
مردادماه ۸۸ کلنگ عملیات اجرایی نخستین مونوریل کشور پس از کش‌ مکش‌هایی که بر سر اجرای مونوریل در تهران در زمان شهرداری محمود احمدی‌نژاد به وجود آمد و نهایتا این پروژه در پایتخت به سرانجام نرسید و ستون‌هایش جمع شد، این بار هم با حمایت احمدی‌نژاد، اما در قم به زمین زده شد. احمدی‌نژاد که سودای ساخت مونوریل در تهران برایش به سرانجام نرسیده بود می‌خواست رؤیایش را در قم به نمایش بگذارد اما در همان ابتدای عملیات اجرایی پروژه، از سازمان بازرسی کشور، سازمان میراث فرهنگی، مدیریت حرم مطهر تا کارشناسان حمل و نقل با آن مخالفت کردند.
روزنامه ۱۹ دی پیش از زدن کلنگ احداث با درج گزارش... یک دفعه منوریل در قم... به تشریح عواقب احداث منوریل در قم پرداخت و آن را به ضرر شهر قم با توجه به احداث مترو دانست. ولی پروژه به هر قیمتی بود شروع شد.
کسانی که از ابتدا در جریان کش و قوس‌های این پروژه بوده‌اند می‌دانند که محمدحسین موسی‌پور، استاندار وقت در یک جلسه کلیدی و پرچالش، پس از مرخص کردن خبرنگاران و خاموش کردن دوربین‌ها، اصرار رئیس جمهور را دلیل آغاز این پروژه دانست و در حضور شاهدان گفت: «شاید من هم مثل شما فکر کنم، اما آقای رئیس جمهور به من گفت اگر مونوریل را در قم آغاز نکنی، هیچ اعتبار عمرانی به قم نمی‌دهم.»
امروز نیز همان ادبیات و همان شیوه مدیریتی دوباره به کار گرفته شده است تا چهره نماد ناکارآمدی مدیریت احمدی‌نژادی تغییر کند... در حالی که اگر قرار بود این شیوه مؤثر باشد، کار به اینجا کشیده نمی‌شد.
سید محمد آقامیری، استاندار قم در جلسه بررسی وضعیت پروژه مونوریل قم گفت: عزم دولت بر ادامه مونوریل و به سرانجام رساندن این طرح بر زمین مانده‌ است. وی با بیان اینکه دولت سیزدهم نسبت به موضوع مونوریل تأکید دارد، گفت: مونوریل قم باید با مشارکت بین دولت و شهرداری تکمیل و به بهره‌برداری برسد. در حالی که شهردار قم در این جلسه بیان داشت: شهرداری با احداث مونوریل قم در قالب سناریوی ۶.۸ کیلومتری مخالف است و آن را فاقد هرگونه کارکرد حمل و نقلی می‌داند.
پیش از این عبدالله جلالی، رئیس دوره قبل شورای اسلامی شهر قم هنگام تصویب ممنوعیت پرداخت هزینه از بودجه شهرداری برای منوریل با تأکید بر اینکه نظر شورای اسلامی شهر قم این است که اعتقادی برای اختصاص اعتبار برای مونوریل ندارد، گفته است: این پروژه بدون توجیه اقتصادی است و توانایی جذب مسافر ندارد.
سید مهدی صادقی، استاندار اسبق قم نیز در گفتگو با خبرنگاران گفته بود: احداث مونوریل قم اصلاً مبنای کارشناسی نداشته و هیچ توجیه اقتصادی برای هزینه‌های هنگفتش نداشت.
مجید فارغیان، عضو دوره سوم شورای اسلامی شهر قم و از مخالفان طرح مونوریل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه مونوریل یک وسیله حمل و نقل شیک است و عمدتاً جنبه توریستی دارد، اضافه کرد: جایگزینی مونوریل با مترو مثل این است که یک اتوبوس دوکابینه که بیش از ۱۰۰ نفر ظرفیت دارد را با یک رولز رویس جابه جا کنیم. رولز رویس شیک است، اما تنها چهار نفر جذب مسافر دارد.
رئیس گروه شهرسازی نظام مهندسی ساختمان استان قم ادامه می‌دهد: مسئله سیما و منظر شهر، مخدوش کردن منظر حرم مطهر و مسائل مرتبط با سیل نیز از دیگر دلایل بنده با طرح مونوریل قم است؛ سلسله مراتب فضا و تشرف به ما اجازه نمی‌دهد وسیله‌ای همچون مونوریل را از مقابل حرم مطهر عبور دهیم.
فارغیان با اشاره به اینکه پروژه مونوریل بدون مطالعات کافی آغاز شد، تأکید می‌کند: من به عنوان عضو سابق شورای اسلامی شهر تا امروز یک برگ مطالعات مونوریل قم را رؤیت نکرده‌ام.
  • نویسنده : مرتضی داستانی
  • منبع :