19 دی: وزیر امور خارجه از پایان جنگ در قفقار جنوبی خبر داد و گفت: فرصت تاریخی برای کشورهای منطقه جهت صلح، همکاری و پیشرفت فراهم شده است.
حسین امیرعبداللهیان عصر دوشنبه در مراسم آغاز نشست وزرای خارجه قالب ۳+۳ در تهران گفت: در ابتدا ادای احترام می‌کنیم به روح همه شهدای فلسطینی زنان و کودکانی که این روزها زیر بمباران‌ها و نقض فاحش حقوق بشر با پدیدهای شوم به نام نسل کشی رژیم صهیونیستی مواجه هستند.
وزیر امور خارجه گفت: خوشحالیم دومین نشست سازوکار منطقه‌ای موسوم به ۳+۳ با حضور وزرای خارجه حضار محترم در تهران برگزار می‌شود.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: امیدواریم در ادامه این نشست‌ها شاهد حضور سازنده و موثر کشور دوست گرجستان باشیم.
وی عنوان کرد: عنوان این نشست نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی است که با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای و تلاش جمعی برای استقرار صلح و همکاری به منظور توسعه اقتصادی و ارتقای رفاه مردم منطقه برگزار می‌شود. در این نشست وزرای خارجه علاوه بر تبادل نظر در خصوص موضوعات منطقه قفقاز فرصت خواهند داشت که در خصوص روابط دوجانبه و مناسبات فیمابین نیز گفت‌وگو و رایزنی کنند.
وزیر امور خارجه افزود: معتقدیم امروز فرصت تاریخی در اختیار همه کشورهای ماست. جنگ در قفقاز جنوبی اکنون پایان یافته است و نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز فرارسیده است.
امیرعبداللهیان بیان کرد: در این نشست همچنین مهمترین موضوعات بین‌المللی مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت. لازم می‌دانم تاثرات عمیق خود را از فاجعه بزرگ انسانی که این روزها در غزه و فلسطین در حال وقوع است بیان کنم. آنچه در غزه جاری است یک جنایت جنگی مسلم رژیم اسرائیل علیه بشریت است. هر انسانی از دیدن صحنه‌های هولناک کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان فلسطینی متاثر می‌شود.  
وی خاطرنشان کرد: در این برهه حساس و تعیین کننده لازم است جامعه جهانی پیامی متحد و قوی به رژیم جعلی اسرائیل مبنی بر توقف فوری جنایات جنگی علیه غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان و رفع محاصره و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و مخالفت جدی با کوچ اجباری ساکنان غزه ارسال کنند. به علاوه برابر قطعنامه‌های مصوب سازمان ملل باید موضوع حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین مورد تأکید اعضای سازمان ملل و کشورهای منطقه قرار گیرد.
دومین نشست «۳+۳» وزرای خارجه کشورهای روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان، به میزبانی وزیر امور خارجه ایران، در تهران برگزار شد و به بررسی مسائل منطقه قفقاز جنوبی و تلاش برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای (سیاسی، اقتصادی، امنیتی، ترانزیتی، انرژی و ...) پرداختند.
از مهمترین اهداف شکل گیری این گروه منطقه ای، حل مشکلات منطقه با حضور کشورهای منطقه و بدون دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای و غربی است و بر این اساس، یکی از محورهای نشست فردا، گفت‌وگوهای صلح بین آذربایجان و ارمنستان خواهد بود.
  • نویسنده :
  • منبع :