صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) به شدت درباره اوضاع خطرناک کودکان در غزه هشدار داد و شمار کودکان شهید در آن را بیش از ۲۳۶۰ نفر اعلام کرد.
به گزارش النشره، یونیسف در بیانیه ای خواستار آتش بس فوری و رساندن کمک های بشردوستانه به شکل پایدار و بدون مانع به غزه شد.
یونیسف اعلام کرد: شهادت و مجروحیت کودکان غزه به مثابه لکه ننگی بر وجدان های ما است.
در بیانیه یونیسف آمده است که طی روزهایی که از جنگ می‌گذرد، بیش از ۲۳۶۰ کودک شهید و ۵۳۶۴ کودک هم به علت حملات مداوم زخمی شده‌اند، یعنی بطور میانگین، بیش از ۴۰۰ کودک روزانه شهید یا زخمی شده است.
در این بیانیه تاکید شده است: کودکان در غزه با کمبود شدید آب، غذا و دارو دست و پنجه نرم می‌کنند و در معرض تحولات دردناک، حملات گسترده، آوارگی و تحولات شوکه کننده و دردناک ویرانی گسترده قرار دارند.
در همین حال، «ادیل خضر» مسئول بخش خاورمیانه و شمال آفریقای یونیسف گفت: حمله به بیمارستان‌ها و مدارس، ممانعت از ارسال کمک‌ها و کشتن کودکان نقض آشکار حقوق بشر است. یونیسف خواهان اجازه ارسال کمک‌ها و برقراری آتش بس است.
وی افزود که در کرانه باختری هم شمار شهدا به شکل فزاینده در حال افزایش است و بیش از ۱۰۰ فلسطینی تاکنون شهید شده اند که در میان آنها ۲۸ کودک هستند. کودکان در کرانه باختری در معرض بالاترین میزان خشونت قرار دارند.
خضر ادامه داد که اوضاع در غزه لکه ننگی بر وجدان‌های همگی و میانگین کودکان جان باخته و مجروح شوک کننده است و اگر جنگ پایان نیابد و کمک‌ها مانند غذا، آب، لوازم پزشکی و سوخت نرسد، اوضاع ترسناک تر هم خواهد شد و شمار شهدا افزایش خواهد یافت.
مسئول بخش خاورمیانه و شمال آفریقای یونیسف اضافه کرد: سوخت نقش مهمی در ادامه فعالیت بیمارستان‌ها دارد. همه ساکنان غزه در معرض کمبود شدید آب قرار دارند که آثار بسیار وخیم تری بر کودکان دارد که حدود ۵۰ درصد از سکنه را تشکیل می دهند.
خضر تصریح کرد: با توجه به اوضاع دشواری که کودکان دارند،خواستار آتش بس فوری و گشودن همه گذرگاه‌های منتهی به غزه برای رسیدن امن و پایدار و بدون موانع کمک های انسانی هستیم.
وی همچنین خواستار اجازه خروج بیماران نیازمند درمان اورژانسی به خارج از غزه و مصونیت زیر ساخت‌ها مانند شبکه آب و فاضلاب، مدارس، مراکز بهداشتی و برق به منظور جلوگیری از جان باختن غیرنظامیان به ویژه کودکان و پیشگیری از شیوع بیماری‌ها شد.

  • نویسنده :
  • منبع :