19 دی: معاون وزیر امورخارجه روسیه گفت مسکو همکاری‌های خود با ایران را به‌ویژه در زمینه‌های فنی - نظامی مطابق با الزامات بین‌المللی تقویت خواهد کرد.
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه و در جمع خبرنگاران به موضوعات مرتبط با ایران پرداخت و گفت که روسیه قصد دارد از لغو محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل بر برنامه موشکی جمهوری اسلامی برای توسعه همکاری‌ها استفاده کند.
بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ریابکوف تصریح کرد: ما به توسعه همکاری خود بر مبنای منفعت متقابل و مطابق با تعهدات بین‌المللی و رژیم‌های موجود در این زمینه ادامه خواهیم داد.
وی افزود: اکنون پس از انقضای برخی مفاد محدود کننده در قطعنامه ۲۲۳۱ [سازمان ملل]، این الزامات محدود کننده کمتر وجود دارد. البته ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد و این نباید برای کسی سوالی ایجاد کند.
دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل به تازگی با ارسال یادداشتی به کشورهای عضو سازمان ملل متحد، پایان رسمی مقررات بندهای ۳، ۴ و ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱، شامل آزمایش‌های موشکی، محدودیت صادرات و واردات اقلام موشکی به ایران و همچنین تحریم‌های مربوط به توقیف اموال و ارائه خدمات مالی به افراد و نهادهای ایرانی تحت تحریم شورای امنیت را به اطلاع کشورها رساند.
بر اساس مفاد ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱، این محدودیت‌ها تا هشت سال پس از اجرای برجام (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳) ادامه داشت که نهایتاً شامگاه ۲۶ مهرماه به وقت نیویورک و به صورت خودکار خاتمه یافت.
لغو این محدودیت‌ها در حالی صورت گرفت که طی سال‌های اخیر، تلاش‌های سیاسی و حقوقی گسترده‌ای از سوی آمریکا و کشورهای غربی برای اتهام‌زنی و اجماع‌سازی در جامعه جهانی به منظور بسترسازی برای تداوم این تحریم‌ها انجام گرفته بود که نهایتا با ناکامی سیاسی و حقوقی کشورهای غربی در بازگرداندن قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت، محدودیت‌های مذکور به صورت رسمی پایان یافت.
  • نویسنده :
  • منبع :