19 دی: سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد تعداد آوارگان فلسطینی از زمان آغاز درگیری ها در غزه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار مرد، زن و کودک رسید.
استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: آوارگان فلسطینی از زمان آغاز درگیری ها در غزه بیش از ۱.۴ میلیون مرد، زن و کودک تخمین زده می شود. این تعداد شامل بیش از ۶۷۰هزار نفر می شود که در ۱۵۰ پناهگاهی که توسط آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) اداره می شود، جای گرفته اند و تعداد آوارگان در این پناهگاهها بسیار بیشتر از ظرفیت آنها است.
دوجاریک تصریح کرد: دفتر هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) در مورد غزه گزارش داد که روز گذشته حداقل ۳۳ کامیون حامل آب، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی از طریق گذرگاه رفح در شمال مصر وارد غزه شدند. این بزرگترین ارسال کمک های بشردوستانه از ۲۱ اکتبر، زمانی که کمک های محدود بشردوستانه از طریق گذرگاه رفح از سر گرفته شد، است.
سخنگوی سازمان ملل گفت: از افزایش کمک‌ها استقبال می شود، اما حجم بسیار بیشتری از کمک ها به طور منظم مورد نیاز است تا از وخامت بیشتر وضعیت مردم، از جمله ناآرامی های مدنی جلوگیری شود. به ویژه، ورود سوخت برای بهره برداری از تجهیزات پزشکی و تأسیسات آب و فاضلاب ضروری است.
این سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: همچنین گزارش ها حاکی است که در آخر هفته، اطراف بیمارستان های شفا و قدس در شهر غزه و بیمارستان اندونزیایی در شمال غزه بمباران و موجب خساراتی شده است. این اتفاق در پی درخواست دوباره مقامات نظامی اسرائیل برای تخلیه این تاسیسات بود.
به گفته دوجاریک، تمامی ۱۳ بیمارستانی که هنوز در شهر غزه و شمال این باریکه فعال هستند، در روزهای اخیر بارها دستور تخلیه دریافت کرده‌اند.
دوجاریک همچنین گفت که مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل و هماهنگ کننده امداد اضطراری، بازدید خود را از اسرائیل و اراضی اشغالی فلسطین آغاز کرده است.
سخنگوی سازمان ملل افزود: گریفیتس در مورد چگونگی افزایش کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان در غزه گفتگو خواهد کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :