19 دی: معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش قم گفت: یکی از اولویت‌های نهضت سوادآموزی این استان جذب کودکان ونوجوانان جامانده از تحصیل است که در حال حاضر به دنبال شناسایی آنان هستیم.
حجت الاسلام محمد رضا قاسمی نیا روز سه‌شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دو سال گذشته حدود یک‌هزار و ۲۰۰ کودک و نوجوان در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال دراین استان به دلیل شرایط ویروس کرونا ترک تحصیل کرده بودند که نهضت سوادآموزی، این افراد را شناسایی و تحت آموزش قرار داد که عملا کمکی به آموزش و پرورش بود.
وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری پنج‌هزار و ۸۰۰ نفر از افراد محروم از سواد در این استان را جذب کلاس‌های درس خواهیم کرد، گفت: محدودیتی در جذب دانش آموزان جامانده از تحصیل نداریم و تلاش داریم با شناسایی آنان بسترسازی لازم را برای تحصیل شان فراهم کنیم.
قاسمی‌نیا، یکی از اولویت‌های دیگر نهضت سوادآموزی قم را تشویق افراد محروم از تحصیل درگروه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال ذکر کرد و گفت: امسال یک‌هزار و ۲۰۰ نفر از این افراد شناسایی و بسترسازی مناسبی برای تحصیل آنان فراهم خواهد شد.
وی در ادامه یکی از سیاست‌ها و اهداف آموزش را کشف استعدادها در فرصت دوم آموزشی که همان شرکت کنندگان درکلاس‌های نهضت سوادآموزی ذکر کرد و گفت: در حال حاضر ۱۳۷ نفر از چهره‌های موفق سوادآموزی دراین استان شناسایی شده‌اند که مطمئنا تعداد این افراد بیش از این آمار است و طبق تخمین کارشناسان ۳۰ درصد چهره موفق در این استان داریم که هنوز شناسایی نشده‌اند که آنان با اعلام به نهضت سوادآموزی می‌توانند فضای مناسبی را برای تشویق سوادآموزان به ادامه تحصیل و کسب مدارج علمی فراهم کنند.
وی همچنین با اشاره به طرح خیرین سوادیار اظهار داشت:‌ این طرح از چندماه قبل در حال برنامه‌ریزی است و نهضت سوادآموزی دراین استان تمام تلاش خود را برای شناسایی خیرین سوادیار انجام می‌دهد.
قاسمی‌نیا با بیان اینکه تاکنون ۱۸ نفر از خیرین شناسایی و صحبت‌های اولیه با آنان صورت گرفته است، اظهار داشت:‌ امیدواریم با گسترده شدن فعالیت‌های این مجموعه تعداد اندک بی‌سوادی که درقم وجود دارند از نعمت خواندن و نوشتن بهره‌مند شوند.
وی گفت:‌ نرخ باسوادی در این استان در میان افراد ۱۰ تا ۴۹ سال از ۴۷ درصد در سال ۵۷ به حدود ۹۸ درصد در سالجاری رسیده‌است.
قاسمی‌نیا اظهار داشت:‌ هم اینک از هر ۱۰۰ نفر در قم ۹۸ نفر باسواد هستند که باید با همت مردم و مسئولان ریشه بی‌سوادی درقم خشکانده شود.
وی شناسایی و دعوت از بی‌سوادان و کم سوادان برای شرکت در کلاس‌های سوادآموزی، تدریس و آموزش به سوادآموزان،‌ اختصاص مکان برای تشکیل کلاس‌های سوادآموزی، پرداخت هزینه‌های درمانی و بهداشتی به سوادآموزان،‌کمک در پرداخت هزینه مسکن به سوادآموزان ،‌پرداخت پاداش به کسانی که در شناسایی و ثبت نام از بی سوادان و کم سوادان اقدام کنند، کمک و حمایت از اشتغال به کار فرد سوادآموز و همسرو اعضای درجه یک خانواده که فاقد شغل هستند، اعطای وام قرض الحسنه به سوادآموزان، وقف زمین و ساختمان برای کلاس‌های سوادآموزی و دانش آموزی،‌ ایجاد مهد کودک در جوار کلاس های سوادآموزی و ارائه خدمات مشاوره‌ای از جمله شیوه مشارکت خیرین سوادیار ذکر کرد.
زمینه‌سازی حضور کارمندان علاقه مند به آموزشیاری
قاسمی نیا در ادامه با اشاره به لزوم بهره‌گیری از توانمندی کارمندان دولت در امر سوادآموزی گفت:‌ کارمندان دولت با اعلام آمادگی برای آموزشیاری علاوه بر امکان آموزش برای آنان،‌ لوح فشرده آموزش نیز در اختیار آنان قرار گرفته و می‌توانند پس از فراگیری آموزش ،‌کلاس‌های نهضت سوادآموزی را دایر کنند.
وی اظهار داشت: فعالیت این افراد در غیر ساعات اداری و محل برگزاری کلاس نیز در مدارس و دستگاه اجرایی خودشان هست، مسئولان هم ملزم هستند که زمینه تشکیل این کلاس‌ها را در مجموعه خود داشته باشند.
وی اظهار داشت: کارمندان دولت در صورتی که هر فرد نوآموز در آزمون پایان دوره قبول شود، ۱۰ میلیون ریال دریافت خواهد کرد.
وی بخش‌های و روستاهای قم را نیز از نظر سوادآموزی با اهمیت ذکر کرد و گفت: تلاش داریم که از کارمندان در این مناطق نیز بیش از پیش استفاده کرده و امتیازاتی را نیز برای آنان قائل شویم.
  • نویسنده :
  • منبع :