19 دی: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: طرح هوشمندسازی از طریق تکنولوژی‌های بروز و برخط جهت حفاظت از منطقه پلنگ‌دره این استان به‌عنوان نخستین پایلوت کشوری آغاز شده‌است.
محمدحسین بازگیر روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: طرح هوشمندسازی این منطقه به‌عنوان یکی از زیستگاه‌های طبیعی در اولویت مباحث زیست‌محیطی قرار دارد.
وی ادامه داد: در قالب این طرح، با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی مباحث مختلف مانند آتش‌سوزی، تخریب محیط‌زیست، ورود و اقدام غیرقانونی، شکار و صید، سرشماری جانوران موجود و سایر تغییرات اقلیمی به‌صورت لحظه‌ای و مستمر توسط سیستم مدرن بکار رفته اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی اضافه کرد: در همین خصوص چهار آنتن و برج بلند مجهز به دوربین‌های باکیفیت و دقت بالا برای پایش مستمر منطقه وارد مدار شده‌است.
بازگیر یادآور شد: این دوربین‌ها علاوه بر تشخیص پلاک خودرو، قابلیت تشخیص بین گله حیات‌وحش با دام و سایر نیازهای زیست‌محیطی را دار می‌باشد.
وی با بیان اینکه در طرح هوشمندسازی منطقه حفاظت شده پلنگ‌دره، می‌توانیم امکان وجود پلنگ و دیگر گونه‌های مشاهده نشده را به‌صورت اختصاصی تعریف و پیگیری کنیم، گفت: یکی از مزیت‌های این طرح جلوگیری و کاهش خطرات و آسیب‌های پیرامون محیط‌بانان است.
منطقه حفاظت شده پلنگ دره با وسعتی بالغ بر ۳۱ هزار هکتار در جنوب غربی و ۵۰ کیلومتری شهر قم واقع شده است.
این منطقه از زیستگاه‌های انواع وحوش از جمله پلنگ بوده و نام و شهرت خود را از این حیوان گرفته است، به همین جهت از دیرباز مورد توجه شکارچیان بوده است. هم اکنون ۲۱ گونه پستاندار، ۵۲ گونه پرنده، ۱۳ گونه خزنده و دو گونه دوزیست در این منطقه گزارش شده؛ خرگوش، شغال، گرگ، روباه، گراز، پلنگ، گربه وحشی، خارپشت، خفاش بال بلند و کفتار از جمله پستانداران این منطقه می باشد.
  • نویسنده :
  • منبع :