19 دی: رئیس جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه تنوع اقلیمی و زراعی بسیار خوبی در کشور و استان قم وجود دارد، گفت: در استان قم ۳۶۰ زنبورستان وجود دارد که ۳۷۸ تن عسل و ۵۰۰ کیلو گرم ژل رویال تولید می‌کنند.
محمدرضا حاجی رضا، رئیس جهاد کشاورزی استان قم در اولین گردهمایی ملی ژل رویال ایرانی که با حضور مسئولین، فعالان و کارشناسان حوزه زنبور داری در سالن آمفی تئاتر شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: کشور ما تنوع اقلیمی و شرایط بسیار خوبی برای زراعت، باغبانی و تولیدات مختلف در حوزه کشاورزی دارد و این تولیدات هر ساله تاثیر قابل توجهی در رشد اقتصادی کشور می‌گذارد.
وی افزود: یکی از تولیدات مهم در این زمینه، مبحث زنبورداری است، این صنعت می‌تواند یک صنعت پیشران و مولد باشد، بیش از ۹۰ میلیون عرصه مرتع، بیش از ۲۰ میلیون هکتار جنگل و ۱۸ میلیون عرصه‌های باغی و زراعی و همچنین تنوع بسیار بالایی در حوزه‌ی گیاهان دارویی وجود دارد.
رئیس جهاد کشاورزی استان قم گفت: ۸ هزار گونه‌ی گیاهان دارویی وجود دارد که تنوع بسیار زیادی دارند این‌ امر یکی از بسترهای لازم برای تولیدات کیفی، سالم و ارگانیک محصولات زیر بنای صنعت زنبورداری کشور است.
حاجی رضا بیان کرد: هم اکنون به سمت این هدف حرکت می‌کنیم که در صنعت زنبور داری از تولید تک محصولی جدا شده و به سمتی برویم که نگاه ما یک نگاه صادراتی باشد و در نتیجه فراورده‌های عسل در  مباحث مختلف را جمع‌آوری، احصا، تولید و صادر کنیم در استان قم نیز ۳۶۰ زنبورستان وجود دارد که ۳۷۸ تن عسل و ۵۰۰ کیلو گرم ژل رویال تولید می‌کنند.
وی تاکید کرد: یکی از مولفه‌هایی که همیشه در حوزه تولید به آن افتخار می‌کنیم، نیروهای انسانی هستند که به عنوان مجموعه نخبگانی در این بخش و دیگر بخش‌های استان مشغول به کار هستند.
رئیس جهاد کشاورزی استان قم گفت: مجموعه نخبگانی کشور در واقع یک مجموعه جریان ساز هستند که اگر در این زمینه بتوانند اطلاعاتشان را در کنار یکدیگر قرار دهند در راستای تولیدات بسترساز و موثر خواهند بود.
وی افزود: مسئولین و تولید کنندگان باید به سمتی بروند که نگاه صادراتی به محصولات و تولیدات کشاورزی داشته باشند و استانداردهای بازارهای کشورهای هدف را بشناسند، در زمینه ژل رویال کشور افغانستان و کشورهای اروپایی از جمله این کشورهای هدف هستند.
حاجی رضا تصریح کرد: حوزه‌ی تولیدات تقلبی قاچاق یکی دیگر از دغدغه‌های این صنعت است، اگر مجموعه تولیدکنندگان بتوانند با قوت وارد این عرصه شوند می‌توان جلوی تولیدات تقلبی را گرفت.
رئیس جهاد کشاورزی عنوان کرد: پایین بودن بهره‌وری و مشکل دانش و بینش نیازمند ارتقا بوده و یکی دیگر از دغدغه‌های وجودی تشکیل این گردهمایی ها است، ضمن اینکه اعتقاد داریم در حوزه‌ی دانشی باید آموزش، ترویج و تحقیق انجام دهیم.
وی ادامه داد: کشورهای پیشرو در این زمینه دو قاعده را رعایت می‌کنند اول قانون که اعتقاد دارند قانون مصوب باید اجرا شود، ما نیز باید این کار را انجام دهیم آموزش دائمی افراد نیز یکی دیگر از مولفه‌های پیشرفت کشور است که باید خود را ملزم به آن بدانیم.
  • نویسنده :
  • منبع :