19 دی: عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، مرجعیت را شرط رهبری جامعه در قانون اساسی ندانست و گفت: آنچه شرط است واجد شرایط رهبری بودن است که شرایط رهبری مرجعیت نیست بلکه فقاهت، عدالت و توانایی رهبری یعنی مدیر و مدبر بودن و داشتن شرایط مدیریت و رهبری است.
آیت الله محسن اراکی دوشنبه شب در گفت‌ وگویی با بیان اینکه چنین نیست که جمهوریت را امام آوردند، گفت: اساساً در نظام حکومت جمهوری اسلامی حتی از زمان پیغمبر عظیم‌الشأن اسلام و از زمان آغازین پیدایش حکومت‌های الهی در جامعه بشر، مردم همیشه رکن اصلی پیدایش حکومت‌های اسلامی بودند.
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: اما میان نگاه اسلام و نگاه غربیان به مساله حضور مردم، تفاوت وجود دارد. تفاوت این است که ما حکومت را فعل مردم می‌دانیم و حکمت یک رفتار اجتماعی است. یعنی اگر کسی یک زندگی فردی در یک جزیره داشته باشد، نیازی به حکومت ندارد.
وی با تأکید بر اینکه وقتی مساله حکومت پیش می‌آید که ما جامعه داشته باشیم، اظهار کرد: اگر جامعه بخواهد شکل بگیرد و حکومتی در جامعه پیدا شود، باید جامعه این حکومت را بخواهد تا شکل بگیرد؛ صرف نظر از اینکه حکومت مشروع است یا مشروع نیست. به هرحال این فعل، فعل مردم است.
حضور بانوان در خبرگان منع قانونی ندارد
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره امکان حضور بانوان در مجلس خبرگان رهبری گفت: منع قانونی وجود ندارد که خانم‌ها عضو خبرگان شوند اما یا خانم‌هایی که واجد شرایط هستند جلو نمی‌آیند و یا برخی نتوانستند شرایط حضور را محقق کنند و در کسب شرایطی که در عضویت وجود دارد موفق نبودند.
آیت‌الله اراکی مرجعیت را شرط رهبری جامعه در قانون اساسی ندانست و تصریح کرد: آنچه شرط است واجد شرایط رهبری بودن است که شرایط رهبری مرجعیت نیست بلکه فقاهت، عدالت و توانایی رهبری یعنی مدیر و مدبر بودن و داشتن شرایط مدیریت و رهبری است.
عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اصولاً مرجعیت با صلاحیت مرجعیت، دو مقوله متفاوت است. گاهی اوقات صلاحیت مرجعیت وجود دارد، اما به دلایلی خود را در میدان مرجعیت مطرح نکردند. اکنون در حوزه علمیه قم ممکن است تعداد زیادی وجود داشته باشند که واجد شرایط مرجعیت هستند، اما پیش‌قدم نمی‌شوند. بنابراین ممکن است فردی دارای صلاحیت مرجعیت باشد اما مرجع تقلید نباشد و یا برعکس.
  • نویسنده :
  • منبع :