19 دی: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: در مسیر تاریخی مهاجرت پرندگان ۱۵ میلیون پرنده حرکت می‌کند که دو میلیون پرنده مهمان کشور ما است و بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار پرنده در تالاب مره می‌نشینند و ارزش تالاب مره با توجه به کاهش عرصه‌های آبی فلات مرکزی ایران کمتر از میانکاله نیست.
محمدحسین بازگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم امروز ۸ آذرماه در جمع خبرنگاران، گفت: برای خاک در کشور تا سال ۱۳۹۶ دغدغه‌ای نداشتیم اما با تصویب قانون حفاظت خاک باید در این حوزه در یک مدار حرکت کنیم.
بازگیر با بیان اینکه حفاظت از خاک و بایدها و نبایدها در این حوزه تعریف شده است و باید بر اساس آن‌ها حرکت کنیم، گفت: رها کردن فاضلاب خام، تخلیه پسماندها و بهره‌برداری معادن بر خلاف ضوابط محیط زیستی از جمله عوامل آلودگی خاک است.
وی با بیان اینکه ۱۲ درصد حفاظت از عرصه‌های طبیعی مربوط به مدیریت محیط زیست است، افزود: در استان ۳۲ هزار هکتار منطقه حفاظت شده پلنگ دره، تالاب حوضه سلطان، تالاب مره و تالاب بهشت معصومه تالاب‌هایی هستند که در قانون محافظت از عرصه‌های طبیعی توسط دولت به رسمیت شناخته شدند.
تهیه اطلس آلودگی خاک در قم
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم یادآور شد: در مسیر تاریخی مهاجرت پرندگان ۱۵ میلیون پرنده حرکت می‌کند که دو میلیون پرنده مهمان کشور ما است و بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار پرنده در تالاب مره می‌نشینند و ارزش تالاب مره با توجه به کاهش عرصه های آبی فلات مرکزی ایران کمتر از میانکاله نیست.
وی اضافه کرد: دریاچه نمک یکی از ظرفیت‌های بی بدیل فلات مرکزی ایران است و بر اساس مطالعات انجام شده هر گونه تخریب و دستکاری دریاچه نمک به بهانه بهره بردای باعث شدید آلودگی هوا خواهد بود.
بازگیر تاکید کرد: اطلس آلودگی خاک را با کمک یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور تهیه می‌کنیم و در این راستا ۴۰۰ نقطه از استان را به عنوان پایلوت انتخاب و بر اساس ۸۰ پارامتر نمونه ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد و نتایج آن ارائه خواهد شد.
  • نویسنده :
  • منبع :