19 دی: معاون متوسطه آموزش و پرورش قم با اشاره به اینکه دانش آموزان این استان درتابستان سالجاری ۶۱ رتبه درنهمین جشنواره نوجوانان خوارزمی کسب کردند،‌گفت: فراخوان برای شرکت دانش‌آموزان قم در دهمین دوره این جشنواره آغاز شده‌است.
نادر کریمی بیرانوند روز پنجشنبه درگفت وگو با ایرنا اظهار داشت:‌ دانش آموزان مقطع متوسطه این استان می‌توانند پس از ثبت نام در این جشنواره تا پایان آذرماه سالجاری،آثار خود را تا پایان دیماه بارگذاری کنند.
وی گفت: آثار منتخب پس از داوری در چهار مرحله مدرسه‌ای ،‌منطقه‌ای ، استانی و کشوری در نهایت اسفندماه برای رقابت با آثار دیگر استانها به دبیرخانه مرکزی ارسال می‌شود.
جشنواره نوجوان خوارزمی در۱۳ محور زبان و ادبیات فارسی، پژوهش، بازارچه‌های کسب‌ و کار دانش‌آموزی، زبان انگلیسی، فعالیت‌های آزمایشگاهی، دست‌سازه، ریاضی، برنامه‌نویسی، مناظره علمی، تربیت‌بدنی، فرهنگ و هنر، قرآن و معارف اسلامی، بازی‌های مهارتی و توسعه فردی برگزار می‌شود.
وی درخصوص نهمین دوره جشنواره نوجوان خوارزمی گفت: ۴۵ هزار دانش آموز قمی دراین جشنواره شرکت کردند که نسبت به گذشته پررنگ تر بوده‌است.
وی اظهارداشت:‌ آثار ۲۲۰ دانش آموز پس از داوری به مرحله استانی راه یافته و درنهایت ۷۲ نفر موفق به راهیابی به مرحله کشوری شدند.
کریمی بیراوند همچنین گفت: ۵۲ دانش آموز نیز موفق به کسب رتبه ممتاز استانی شدند که طی برنامه‌ای از آنان تقدیر گردید.
وی افزود: در مرحله کشوری جشنواره پس از بررسی‌های صورت گرفته،‌ ۶۱ اثر از قم دارای رتبه شدند و سه اثر شاخص این استان در بخش "فرهنگ و هنر - عکاسی روایی" و "تربیت بدنی" نیز معرفی گردید.
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد دانش آموزان این استان در جشنواره شرکت کردند اظهار داشت:‌ سهم دختران قمی درجشنواره خوارزمی حدود ۶۵ درصد بوده‌است.
معاون متوسط آموزش و پرورش قم گفت: جشنواره نوجوان خوارزمی به عنوان یک رقابت علمی با هدف شناسایی و کشف استعدادهای دانش آموزان شکل گرفته تا آنان با انگیزه بیشتری به ارائه خلاقیت‌های خود بپردازند.
وی گفت:‌ یکی دیگر از اهداف برگزاری این جشنواره آماده‌سازی دانش آموزان برای هدایت تحصیلی و انتخاب رشته هوشمندانه و مورد علاقه آنان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسابقات علمی و پژوهشی و جشنواره خوارزمی ویژه جوانان نیز اشاره کرده و گفت: دانش آموزان مقطع متوسطه دوم قم می‌توانند، دراین دو رویداد علمی و پژوهشی ثبت نام و آثار خود را در سایت مورد نظر بارگزاری کنند.
پیش از این نیز رئیس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش قم از برگزاری اولین پویش ملی ایران سرسبز - ایران قوی خبر داده بود که در آن دانش آموزان و فرهنگیان قم ۹ رتبه کسب کردند که ۶ رتبه آن مربوط به دانش آموزان بود. این پویش در قالب فیلم کوتاه،‌نقاشی ،‌داستان، اینفوگرافی و... درخصوص فعالیت‌ها و توانمندی‌های کشورمان ترتیب یافته بود.
کسب هفت رتبه کشوری در پویش ملی فرهنگی وهنری علوی که درتابستان سالجاری برگزار شد از دیگر موفقیت علمی دانش آموزان قم بوده است.
  • نویسنده :
  • منبع :