19 دی: رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: طی۶ ماهه نخست سال‌جاری، ۷۲۴ فقره تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در این استان شناسایی و برخورد قانونی لازم با متخلفان صورت گرفت.
محمد رضا حاجی رضا روز شنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (که در طی آن تعداد ۵۱۴ فقره تغییر کاربری غیر مجاز شناسایی شده بود)‌ افزایش بیش از ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.
وی افزود: تغییر کاربری‌های غیرمجاز اراضی شناسایی شده در سطح سه شهرستان قم،‌ جعفرآباد و کهک استان بوده‌است و این موضوع نشان می‌دهد تمام مناطق استان برای حفاظت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیر مجاز، توسط بازرسان رصد می‌شود.
وی با اشاره به جدی بودن سازمان جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های متولی برای برخورد با هرگونه تغییر کاربری غیر مجاز اراضی استان، ادامه داد: در همین راستا در حوزه اجرای احکام قطعی قضایی و قلع و قمع طی ۶ ماهه نخست سال جاری، این حکم برای تعداد ۲۷ فقره اجرا شد که از نظر تعداد اجرای حکم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۰۰ درصد رشد داشت.
حاجی رضا گفت: همچنین برای تعداد ۴۲۶ فقره از موارد تغییر کاربری‌های غیر مجاز شناسایی شده در مدت مورد نظر تبصره یک و برای تعداد ۲۷۰ فقره از موارد شناسایی شده تبصره ۲ ماده ۱۰ اجرا شد که شرح آن در قانون حفظ کاربری اراضی و باغ‌ها آمده‌است.
۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

  • نویسنده :
  • منبع :