19 دی: رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: این استان در زمینه اجرای طرح تغییر الگوی کشت در سطح کشور پیشتاز است و در همین رابطه با پیاده‌سازی برنامه‌های آن علاوه بر کاهش مصرف آب، موضوع مهم ارتقا بهره‌وری و افزایش سطح تولید محصولات در بخش کشاورزی قم برای تامین امنیت غذایی مردم نیز دنبال می‌شود.
محمد رضا حاجی رضا روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، در این ارتباط بیان داشت: دستاوردی بزرگ در دولت سیزدهم با اجرای موفق طرح الگوی کشت در این استان رقم خورده‌است و ما با همراهی بهره‌برداران مصمم به ادامه دادن این روند برای تحقق نتایج کامل آن در بخش کشاورزی قم هستیم.
وی با اشاره به اینکه پس از ابلاغ طرح الگوی کشت در سطح ملی، قم پیشتاز اجرای این طرح شد، افزود: در همین راستا با دنبال‌ کردن رویکردهای مورد نظر در طرح الگوی کشت ملی طی سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در استان، موفقیت‌های چشمگیری بدست آمد.
وی ادامه داد: کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی مطابق اسناد بالا دستی استان، افزایش سالانه راندمان آبیـــاری بر اساس برنامه هفتــم توسعه و تامین نیاز قم به نباتات علوفه‌ای با ورود ارقام و گیاهان علـوفه‌ای جدید و کم آب‌بر از جمله اهداف مهمی بود که در این بخش محقق شد.
حاجی رضا گفت: همچنین اجرای طرح تغییر الگوی کشت در استان قم موجب افزایش ضریب نفـــوذ بذر در کشت به منظــور افزایش بهــره‌وری محصــولات زراعی، گسترش ضریب نفـود دانش با ارتقاء عملکـــرد درهکتار، حفظ و ارتقـــای تولید با الگـــوی مصـــــرف بهینـه، پایداری سطـح زیرکشت گیاهــان چنــدساله، توسعه کشت دانه‌های روغنی با گیاهان و ارقام جدید، توسعه کشت گیاهان پائیزه باهدف کاهش مصـرف آب و همچنین توسعه کشت از فضای باز به گلخانه با هدف تحقق کشاورزی پایدار می‌شود.


  • نویسنده :
  • منبع :