19 دی: رییس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از ۲۰ آبان‌ماه تاکنون ۳۲۰ هزار قمی معادل ۴۰ درصد جمعیت هدف بالای ۱۸ سال استان قم، غربالگری دیابت و فشارخون بالا شدند.
مجید اصغری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه شاخص کم‌تحرکی در استان بسیار نامناسب و نگران‌کننده است، تصریح کرد: از ۳۲۰ هزار فرد غربالگری شده، حدود ۲۰ درصد مبتلا به دیابت و ۴۰ درصد نیز درگیر فشارخون بالا هستند.
وی بیان داشت: در قالب این طرح ۷۰ هزار نفر در طرح بیماریابی فشارخون و دیابت شناسایی شدند که تا پیش‌ازاین اطلاعی از ابتلای خود به این دو بیماری غیرواگیر نداشتند.
رییس مرکز بهداشت قم با اشاره به فعالیت ۲۰۰ پایگاه سلامت و مراکز جامع در طرح غربالگری فشارخون و دیابت، اظهار داشت: در حالی استقبال مردم قم از این طرح ۴۰ درصد است که متوسط کشوری آن حدود ۶۰ درصد است.
اصغری خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری استان قم در طرح غربالگری دیابت و فشارخون بالا، غربالگری دست‌کم ۷۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال است؛ تمامی افرادی که در این طرح شناسایی می‌شوند مورد رسیدگی و برنامه درمانی قرار خواهند گرفت.
رییس مرکز بهداشت قم همچنین اظهار داشت: طی ۲ ماه گذشته در قالب غربالگری بیماری سل، ۳۵ هزار قمی مورد پایش و آزمایش قرار گرفتند و همچنین غربالگری مشابهی در خصوص ایدز در سطح استان قم از ابتدای پاییز امسال انجام شده است.
وی یادآور شد: افزایش تحرک و ورزش روزانه می‌تواند تا حد بسیار زیادی این دو بیماری را کنترل و عمر افراد مبتلا را تا پنج سال افزایش دهد.
وی با تاکید بر اینکه این ۲ بیماری به‌سادگی با اندازه‌گیری قند خون و یا فشار خون قابل‌تشخیص است، ادامه داد: عوارض هر ۲ بیماری می‌تواند اعضای مهمی همچون مغز، قلب، کلیه، چشم و غیره را مورد هدف قرار دهد که بسیار جبران‌ناپذیر است.
اصغری گفت: پویش ملی سلامت باهدف شناسایی و پیشگیری از دیابت و فشارخون بالا از ۲۰ آبان آغاز شده و تا ۱۵ دی ادامه دارد.
  • نویسنده :
  • منبع :