19 دی: وزارت مور خارجه روسیه اعلام کرد که سرگئی لاوروف در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حمله تروریستی در شهر کرمان را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری "تاس"، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: لاوروف مرگ غم انگیز افرادی را که برای بزرگداشت سالگرد درگذشت (شهادت) سردار قاسم سلیمانی در شهر کرمان تجمع کرده بودند و توسط تروریست‌ها کشته شدند، صمیمانه تسلیت گفت. 

طرفین در این تماس، بر تعهدات متقابل به هماهنگی بیشتر تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم بین المللی تاکید کردند. 

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: وزرای خارجه دو کشور همچنین درباره خاورمیانه و مشکلات بین المللی مورد علاقه دوجانبه، از جمله وضعیت نوار غزه و اطراف آن و همچنین دریای سرخ، تبادل نظر کردند. 

بر اساس این گزارش، دو مقام ارشد بر اهمیت افزایش گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری‌های عملی در راستای توافقات به دست آمده توسط رهبران دو کشور تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در گفت وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف درباره برخی موضوعات در دستور کار روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه‌ای از جمله آخرین تحولات جنگ علیه غزه و وضعیت دریای سرخ گفت وگو و تبادل نظر کرد. 

وزیر امور خارجه در این گفت وگوی تلفنی برخی موضوعات در دستور کار روابط دوجانبه از جمله ترانزیت و معاهده همکاری‌های جامع و راهبردی دو کشور را با همتای روسی خود به اشتراک گذاشت. 

وی با انتقاد از تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه علیه یمن به بهانه دفاع از امنیت دریای سرخ، ضمن تاکید بر اهمیت امنیت دریانوردی بین المللی خاطر نشان کرد: تحولات دریای سرخ با غزه و رفتار آمریکا و رژیم اسراییل در قبال فلسطین ارتباط دارد و طرح چنین قطعنامه‌ای، بیشتر یک زمینه‌سازی برای حضور بیشتر نظامی آمریکایی‌ها در منطقه و دریای سرخ است. 

تحولات مربوط به نوار غزه و تداوم کشتار غیر نظامیان توسط صهیونیست‌ها از دیگر محورهای گفت وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه بود. 

  • نویسنده :
  • منبع :