19 دی: مدیر امور زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان قم، اظهار کرد: علی رغم کاهش تعداد زنبورستان‌های ما از ۳۵۷ به ۳۲۶ زنبورستان و همچنین کاهش تعداد کلنی‌ها از ۳۹ هزار ۵۰۰ به ۳۲ هزار و ۶۰۰ کلنی در سال جاری ۳۴۳ تُن برداشت عسل داشتیم.
بابک رهبرنیا مدیر امور زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان قم، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاثیرگذاری شرایط اقلیمی و کاهش بارش نزولات آسمانی در عملکرد زنبورستان‌ها، عنوان کرد: سال گذشته میزان تولید عسل در استان قم از ۳۵۷ زنبورستان با ۳۹ هزار و ۵۰۰ کلنی زنبور عسل ۳۷۲ تُن بوده؛ لذا میانگین تولید عسل از هر کندو سال گذشته ۹ کیلو و ۴۰۰ گرم بوده است.
وی ادامه داد: در سال جاری علی رغم کاهش نزولات آسمانی و شرایط بد مراتع و میزان شهد آوری، خوشبختانه میزان تولید عسل ۱۱ افزایش داشته است و لذا تولید عسل به ازای هر کندو به بیش از ۱۰ کیلوگرم رسیده است.
رهبرنیا اضافه کرد: علی رغم کاهش تعداد زنبورستان‌های ما از ۳۵۷ به ۳۲۶ زنبورستان و همچنین کاهش تعداد کلنی‌ها از ۳۹ هزار ۵۰۰ به ۳۲ هزار و ۶۰۰ کلنی در سال جاری ۳۴۳ تُن برداشت عسل داشتیم.
مدیر امور زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان قم، با بیان اینکه امسال تعدادی از زنبورستان‌هایی که تولید عسل کمتری داشتند حذف شدند، افزود: افزایش آموزش‌ها، برگزاری همایش، معرفی روش نوین برداشت عسل، ارائه تسهیلات بانکی و خدماتی همچون توزیع شکر سبب شده است که راندمان تولید عسل در استان ۱۱ درصد افزایش داشته باشد.
وی سطح تولید محصولات جانبی مرتبط با زنبور عسل را مورد توجه قرار داد و گفت: در سال جاری ۴۳۴ کیلوگرم ژل رویال یعنی به ازای هر کندو حدود ۱۴۵ گرم ژل رویال برداشت کردیم که نسبت به میانگین کشوری آمار بالایی است و می‌توان گفت رتبه اول کشوری را در این حوزه داریم.
رهبرنیا یادآور شد: تولید بره موم از ۴۲۰ کیلوگرم در سال گذشته به ۴۸۵ کیلوگرم بره موم در سال جاری رسیده است؛ این در حالی است که با توجه به کاهش بارندگی تولید گرده گل نسبت به سال گذشته روند کاهشی را نشان می‌دهد.
مدیر امور زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان قم، خروج صنعت زنبورداری از تک محصولی بودن را مهم دانست و راه‌اندازی زنجیره ارزش در سطح کشور، برگزاری اولین همایش ژل رویال ایرانی در قم، ارائه خدمات و تسهیلات بانکی، برگزاری جلسات آموزشی برای زنبورداران با هدف حرکت به سمت افزایش سطح تولید محصولات جانبی و کسب ارزش افزوده بیشتر را از جمله فعالیت‌های جهاد کشاورزی در عرصه صنعت زنبورداری معرفی کرد.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها افزایش تولید و اشتغال زایی را به عنوان مبحث محوری در صنعت زنبورداری محقق کنیم، تاکید کرد: با تمرکز بر روی افزایش سطح تولید محصولات جانبی مرتبط با زنبور عسل، به دنبال ایجاد ارزش افزوده بیشتر در صنعت زنبورداری استان و ارتقاء درآمد بهره برداران این بخش هستیم.
  • نویسنده :
  • منبع :