19 دی: مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم گفت: طبق آخرین غربالگری‌ها ۱۴.۲ درصد مردم قم مبتلا به دیابت و ۳۲ درصد نیز درگیر فشارخون بالا هستند.
محمد نیک‌پور روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر اینکه دیابت و فشارخون بالا از عوامل اصلی در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است، اضافه کرد: تشخیص دیرهنگام و عدم توجه به علائم درازمدت بیماری و درمان آن، سبب جولان بیشتر این بیماری‌ها در قم می‌شود.
وی اضافه کرد: فشارخون و دیابت جزء بیماری‌های با علائم خاموش هستند و از این‌ رو بسیاری از افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند.
وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری دیابت و فشارخون بالا، ادامه داد: در قالب این طرح، پس از شناسایی افراد مبتلا اطلاعات افراد در پرونده الکترونیک ثبت و نظام مراقبت و درمان بیماران تا رسیدن به یک نقطه مطلوب دنبال می‌شود.
نیک‌پور یادآور شد: طبق پایش‌های انجام شده ۳۰ درصد افراد مبتلا به دیابت و ۶۰ درصد مبتلایان به فشارخون بالا در قم از بیماری خود اطلاعی ندارند و حدود ۲۰ درصد نیز به‌رغم اطلاع از بیماری خود، اقدامی برای درمان نکرده‌اند.
وی به این نکته اشاره کرد که ۵۵ درصد از فراوانی بیماری‌ها در قم مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است که قلبی و عروقی در صدر بیماری‌ها قرار دارد.
۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال قم اضافه‌وزن دارند
وی دیابت و فشارخون را از مهم‌ترین عوارض زندگی صنعتی یاد کرد و گفت: تغذیه و سبک زندگی نامناسب، کم‌تحرکی، ورزش‌نکردن، دخانیات و چاقی از عوامل مهم در درگیری با این ۲ بیماری است.
وی اضافه‌وزن را از عوامل مهم در بروز بیماری‌های غیرواگیر نام برد و اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان به چاقی و اضافه‌وزن روبه‌رو هستند.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم گفت: سن ابتلا به دیابت نسبت به گذشته کاهش‌یافته به‌نحوی‌که هم اینک حدود یک میلیون کودک مبتلا به دیابت در سطح دنیا شناسایی شده که بخش مهمی از به‌خاطر سبک زندگی و تغذیه نادرست در کنار عامل ژن است.
وی یادآور شد: دریافت کالری اضافی بدون اینکه این منبع انرژی به‌درستی در بدن انسان مصرف شود زمینه‌ساز بیماری‌های غیرواگیر می‌شود.
نیک‌پور همچنین عنوان کرد: دررابطه‌با شاخص تحرک وضعیت عمومی استان قم نسبت به استان‌های دیگر پایین‌تر است؛ قدم‌زدن و پیاده‌روی بهترین ابزار برای کنترل قند و فشار خون است.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم، گفت: برای مدیریت بیماری فشارخون و دیابت باید مصرف میوه و سبزی، لبنیات کم چرب و گوشت سفید مورد توجه باشد و از استفاده سرخ کردنی‌ها خودداری شود.
طبق آخرین برآوردها، جمعیت استان قم یک میلیون و ۴۳۵ هزار نفر است.
جمعیت شهری استان قم یک میلیون و ۳۷۵ هزار نفر معادل ۹۵.۸ درصد و جمعیت روستایی نیز ۶۰ هزار نفر معادل ۴.۲ درصد جمعیت کل استان است.
نیک‌پور اظهار داشت:‌ تاکنون ۴۴۰ هزار نفر از مردم قم در طرح غربالگری دیابت و فشارخون شرکت کردند که از این بین ۳۳ هزار نفر مبتلا به پیش دیابت شناسایی شدند.
وی با بیان اینکه در قالب این طرح ۱۰۲ هزار فرد مبتلا به پیش فشارخون شناسایی شدند، تصریح کرد: آمار بیماری‌های غیرواگیر در قم نگران کننده است و بسیاری از مردم از بیماری خود اطلاعی ندارند.
  • نویسنده :
  • منبع :