19 دی: به گفته آژانس زمین‌شناسی اندونزی، کوه آتشفشان مراپی امروز یکشنبه، تنها پس از گذشت شش هفته از فعالیت مرگبار خود، باری دیگر فوران کرد و خاکستر آن تا ارتفاع یک‌هزار و ۳۰۰ بالاتر از قله مشاهده شد.
به گزارش روزنامه استریتس تایمز، سازمان زمین شناسی اندونزی گفت که آتشفشان مراپی در استان سوماترای غربی تا ظهر امروز یکشنبه (به وقت محلی) حداقل دو بار فوران کرده است. این سازمان از مردمی که در فاصله ۴.۵ کیلومتری مرکز فوران ساکن هستند خواست تا خانه‌های خود را ترک کنند. همچنین گفته شده است که احتمال جاری شدن گدازه در رودخانه‌ها و دره‌ها وجود دارد.
این سازمان افزود: در صورت بارش خاکستر، از ساکنان می‌خواهیم برای جلوگیری از بیماری‌های تنفسی ماسک بزنند.
ماه دسامبر (آذر)، در پی فوران مراپی یکی از فعال ترین آتشفشان‌های جزیره سوماترا و بالارفتن خاکستر آن تا ارتفاع سه هزار متری قله این کوه بیش از ۲۰ نفر کشته شدند.
تصاویر نشان می‌دهند که خاکستر حاصل از فوران امروز این آتشفشان خانه‌ها، وسایل نقلیه و چادرهای تخلیه را که سازمان مقابله با بلایای طبیعی برپا کرده بود، پوشانده است.
تعدادی از شهروندان برای معاینات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کرده و مسئولان نیز ماسک توزیع کرده‌اند.
گفتنی است؛ کوه مراپی یکی از ۱۲۹ آتشفشان فعال اندونزی است که از سال ۱۵۴۸ میلادی تا کنون به طور مستمر فعال بوده است.
بیش از ۱۲۰ آتشفشان در اندونزی فعال محسوب می‌شوند. این به دلیل قرارداشتن اندونزی در منطقه «حلقه آتش» اقیانوس آرام است. در این منطقه، فعالیت آتشفشانی و زمین‌لرزه بالاست.
در جریان فوران ماه نوامبر (آبان) سال ۲۰۱۰ میلادی، ۳۵۳ نفر کشته و حدود ۳۵۰ هزار تن نیز مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

  • نویسنده :
  • منبع :