19 دی: بخشدار فردو قم گفت: با بازرسی‌های انجام شده تاکنون ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در بخش فردو شناسایی شده و روند پلمب آنها در دست اقدام است.
روح‌الله نیازی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، مساله آب شرب روستاهای فردو را مورد توجه قرار داد و افزود: هم اینک ۲ روستای وشنوه و امامزاده اسماعیل (ع) از آب شرب سرشاخه‌های رود دز محروم می‌باشند که بسیج سازندگی سپاه استان نسبت به تامین آب روستای وشنوه ورود کرده و پیگیری‌هایی نیز با یک پیمانکار انجام‌ گرفته‌است.
وی با اشاره به مشکل کم‌آبی روستاهای بخش فردو، تصریح کرد: با وجوداینکه در سال آبی قرار داریم؛ اما با این‌وجود وضعیت پایداری آب در این بخش مطلوب نیست.
بخشدار فردو خاطرنشان کرد: برای جبران بخشی از مشکل کمبود آب روستای وشنوه، به‌زودی یک حلقه چاه در سطح این روستا حفر خواهد شد.
وی  دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح ۲ بانده شدن جاده کهک به فردو خاطرنشان کرد: در حال حاضر عملیات اجرایی این طرح از روستای ورجان تا سیرو در حال انجام است.
وی به وضعیت زیرساخت راه‌های بخش فردو نیز پرداخت و گفت:  فاز اول بهسازی راه‌های این بخش سال گذشته از روستای قبادبزن تا ویریچ انجام و در فاز دوم نیز روستای ویریچ تا فردو در دستور کار قرار گرفته‌است.
نیازی در ادامه عنوان کرد: مقدمات گازرسانی به روستای امامزاده اسماعیل(ع) به‌عنوان آخرین روستای بدون گاز استان قم انجام شده و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
شهرستان کهک در فاصله ۳۰ کیلومتری قم دارای ۲ بخش مرکزی و فردو است. جمعیت ثابت این شهرستان ۳۰ هزار نفر و جمعیت متغیر آن تا ۸۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.
با مصوبه هیات دولت و پیگیری‌های استاندار وقت قم در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تشکیل شهرستان‌های جدید کهک و جعفریه در استان قم تصویب شد.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است و جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ نفر است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :