19 دی: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قم از عضویت ۱۰ هزار شهروند در کتابخانه مرکزی قم در فاصله ۱۰ ماه پس از افتتاح این کتابخانه خبر داد.

مهدی توکلیان گفت: پروژه کتابخانه مرکزی قم سال ۱۳۹۱ از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری آغاز و ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۱ همزمان با سالروز تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور و میلاد با سعادت دوازدهمین امام شیعیان، به عنوان دوازدهمین کتابخانه مرکزی کشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل و معاونان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مدیران استانی و کشوری در کنار فعالان فرهنگی و کتابداران استان قم تأسیس شد. 

وی افزود: این کتابخانه در راستای تغییر رویکرد نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال‌های اخیر و تعریف کتابخانه عمومی به عنوان پایگاه فرهنگی، اجتماعی و آموزشی، دارای بخش‌ها و خدمات ویژه ای نظیر تالار علم و خلاقیت، ساختکده، کلاس‌های آموزشی، بخش ناشنوایان است و به عنوان نسل جدید کتابخانه‌های عمومی با بیش از ۴۰ خدمت فرهنگی و اجتماعی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تجهیز و افتتاح شده است. 

۷۱ درصد از اعضای کتابخانه مرکزی را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم تصریح کرد: با استقبال بی نظیر مردم فرهنگ دوست استان قم از خدمات و فعالیت‌های کتابخانه مرکزی قم، این کتابخانه در حال حاضر ۱۰ هزار عضو دارد که ۱۵ درصد آن کودک، ۵۶ درصد نوجوان و ۲۹ درصد جوان و بزرگسال هستند. 

امانت بیش از ۶۴ هزار کتاب در ده ماه

وی ادامه داد: همچنین ۵۵ درصد از اعضای کتابخانه مرکزی قم را بانوان و ۴۵ درصد را مردان تشکیل می‌دهند که در این مدت بیش از ۶۴ هزار کتاب را از بیش از ۴۳ هزار منبع این کتابخانه امانت گرفته‌اند. 

توکلیان در پایان خاطرنشان کرد: عضویت در کتابخانه های عمومی و کتابخانه مرکزی قم هیچ قید و شرطی ندارد و همه مردم شریف استان می‌توانند فارغ از سن، جنسیت، مقطع تحصیلی و… با همراه داشتن کارت شناسایی در این کتابخانه عضو شده و با این کارت عضویت، به شبکه سراسری کتابخانه های عمومی کشور اضافه شوند. 

گفتنی است، پروژه کتابخانه مرکزی قم در خیابان امام خمینی (ره) در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع با ۳ هزار و ۴۰۰ مترمربع زیربنا در ۴ طبقه احداث شده است. مخزن این کتابخانه به مساحت ۸۵۰ مترمربع، ۲ سالن مطالعه آقایان و بانوان هر کدام به مساحت ۳۰۰ مترمربع، بخش کودک و نوجوان در ۱۷۵ مترمربع و کاربری‌هایی نظیر نشریات، مرجع و کلاس‌های آموزشی هر کدام به مساحت ۷۰ متر مربع است.

  • نویسنده :
  • منبع :