19 دی: سرپرست هیات باستان‌شناسی کاوش‌های نجات‌بخشی سد مراش ماهنشان زنجان گفت: بقایای پیکر چهار انسان روی یک کف گچی در کاوش‌های نجات‌بخشی این سد کشف شد که بر اساس شواهد به نظر می‌رسد از صندوق چوبی به عنوان تابوت برای خاکسپاری آنها استفاده شده باشد.
به گزارش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، شقایق هورشید روز دوشنبه با بیان این مطلب،‌ افزود: همراه با این اجساد، بقایای چوب، میخ و بست‌های فلزی فرسوده کشف شد که مطالعات نشان می‌دهد متعلق به سده‌های هفت تا ۹ هجری قمری و به احتمال زیاد متعلق به دوره ایلخانی است.
هورشید افزود: از زمستان سال ۱۳۹۳ و پس از موافقت‌های اولیه بین پژوهشگاه و شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان زنجان، حوضه آبگیر سد مراش مورد بررسی و شناسایی باستان‌شناسی قرار گرفت.
این باستان شناس ادامه داد: در مجموع ۱۶ محوطه از دوره‌های پارینه‌سنگی میانی، مس و سنگ، هزاره اول پیش از میلاد اشکانی، ساسانی تا اوایل اسلام و سده‌های میانی و متأخر اسلامی در این محدوده شناسایی شد.
هورشید افزود: در آخرین کاوش‌های مربوط به نجات‌بخشی، بقایای یک بنای آرامگاهی کشف، که در عمق ۱۳۰ سانتی‌متری نسبت به کف بنا، بقایای اسکلتی چهار انسان در آن آشکار شد.
وی یادآور شد: در بخش شمالی محوطه هم بقایای دو زباله‌دانی بزرگ مربوط به کوره سفال‌پزی شناسایی و کاوش شد که در نتیجه آن بیش از ۱۶ هزار قطعه سفال که بیشترشان دارای لعاب سوخته و ذوب شده بود مستندنگاری شد.
سد مراش یا ماراش، یک سد خاکی با هسته رسی در منطقه انگوران از شهرستان ماهنشان استان زنجان است.

  • نویسنده :
  • منبع :