19 دی: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با لغو روادید برای ۳۳ کشور، بیش از ۵۰ درصد جمعیت جهان می‌توانند «بدون روادید» و فقط یک بلیت به ایران سفر کنند.

سیدعزت الله ضرغامی روز دوشنبه - ۲۳ بهمن - در آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران که در سالن اجلاس سران و با حضور رئیس جمهوری برگزار میشد، کارنامه دولت مردمی در حوزه گردشگری را موفق توصیف کرد و گفت: در این دو سال ده‌ها کار ریز و درشت در حوزه گردشگری انجام شده است، شاید مهمترین و اولین کاری که در این دولت انجام شد از سرگیری صدور روادید گردشگری (آبان ماه ۱۴۰۰) بود که از زمان شیوع کرونا حدود ۲۰ ماه متوقف شده بود و نگاه‌های انقباضی و محافظه‌کارانه اجازه نمی‌داد صادر شود، اما نظر کارشناسی ما در دولت مؤثر واقع شد و صدور روادید را از سر گرفتند. 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: تصمیم تاریخی دیگر لغو یک‌طرفه روادید بود که با درایت رییس‌جمهوری اتفاق افتاد و با تمهیدات وزارت امور خارجه از ۱۵ بهمن‌ماه با ۲۸ کشور به اجرا گذاشته شده است.با آمارهای قبلی اکنون بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشورهای جهان می‌توانند بدون دریافت روادید فقط با خرید یک بلیت به ایران سفر کنند و جاذبه‌های گردشگری کشور را ببینند. 

وی تصریح کر: ما درهای ایران را به روی دنیا باز کرده‌ایم و به رغم تبلیغات منفی دشمنان این شرایط فراهم شده است؛ اما برای گشایش درهای ایران باید زیرساخت‌های گردشگی به صورت شایسته باید آماده شود. 

راه اندازی ۳۰ میز تخصصی گردشگری

وی همچنین اختصاص فصلی مستقل به گردشگری در برنامه هفتم توسعه را یادآور شد و این اقدام را در شمار توجه دولت به گردشگری قرار داد و گفت: اگر حال گردشگری خوب باشد حال همه بخش‌ها را خوب می‌کند و خیلی از آسیب‌ها را در کشور برطرف می‌کند چون گردشگری صنعت پیشران است. 

ضرغامی با اشاره به تشکیل ۳۰ میز تخصصی گردشگری با توجه به ظرفیت‌های کشور اظهار داشت: اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام شود می‌تواند در اقتصاد، فرهنگ و دیپلماسی جهانی و حتی در حوزه‌های امنیت نقش جدی داشته باشد. اگر سرمایه‌گذاری شایسته انجام شود بیشتر مسائل حل خواهد شد. 

وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: امسال قرار است رشد ۸ درصدی اقتصاد اتفاق بیافتد که بخش بسیار مهم آن گردشگری است، هرچند در محاسبات بانک مرکزی گردشگری به عنوان بخش مستقل محاسبه نمی‌شود. در حالی که بیش از دو برابر رشد اقتصادی هدف‌گذاری‌شده در کشور با وجود تمام مشکلات، از فعالیت گردشگری حاصل شده است.

وی بیان کرد: عقل سلیم و تدبیر درست حکم می‌کند در حوزه گردشگری با وجود بالاترین مزیت نسبی، سرمایه‌گذاری بیشتری شود، درحالی که به عنوان بخش خدمات فرهنگی و اجتماعی که به مراتب شادی همراه دارد، به نسبت بخش صنعت، سرمایه‌گذاری کمتری در آن صورت می‌گیرد. 

۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه تا پایان دولت سیزدهم 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با یادآوری سفرهایش به ۲۰۱ شهر ایران در دو سال گذشته ، گفت: در این سفرها بخشی از پروژه‌های بزرگ مقیاس را حل کردیم و ۵۰ پروژه بزرگ مقیاس دیگر نیز رفع مانع شده است و پروژه‌های با ارزش ۴۰۰ همت سرمایه در حال اجراست که بیشتر آنها درحال ساخت و ساز هستند و تا پایان دولت سیزدهم بیشتر ۱۰۰ همت این پروژه‌ها افتتاح می‌شود که بیشتر آنها هتل ۵ ستاره است. 

«هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهم است، ولی برای گردشگری درخواست داریم در دولت نسبت به این موضوع جهشی و انقلابی عمل شود؛ از رئیس‌جمهوری درخواست دارم معاون اول ریاست جمهوری مسئولیت مشخصی درباره حل و فصل مشکلات پروژه‌های گردشگری به عهده بگیرد» 

صنعت گردشگری نیازمند یک نگاه و حمایت است 

ضرغامی گفت: مجموعه حاضر در مراسم از فعالان توانمند بخش گردشگری هستند، با وجود همه مشکلات کارهای بزرگی انجام داده است، اما به یک توجه کوچک نیاز دارد. همان توجه کوچک و راهبرد دولت می‌تواند بسیار موثر باشد و جهش‌های مورد انتظار را ایجاد کند. 

وزیر میراث فرهنگی در ادامه با نقل روایتی گفت: تعامل و همکاری باید به گونه‌ای باشد که با یک امکان کوچک کارهای بزرگ صورت می‌گیرد. صنعت گردشگری هم نیازمند یک نگاه و حمایت کوچک هستند. ارقامی که گردشگری توقع دارد بسیار کوچک است و با رقم‌های بالا و نجومی که در حوزه‌های دیگر هزینه می‌شود خیلی فرق دارد و خیلی پایین‌تر است. 

وی گفت: در حوزه‌های دیگر رقم‌های چند همتی هزینه می‌شود، اما در حوزه گردشگری با رقم‌های کوچک می‌توان گشایش‌های بزرگ ایجاد کرد. از رئیس‌جمهور درخواست دارم عنایت همیشگی خود را به گردشگری بیشتر کنند. 

ضرغامی در پایان سخنانش به دلیل محدودیت زمانی، به جای مجری از رئیس‌جمهور برای سخنرانی در آیین افتتاح نمایشگاه گردشگری تهران دعوت کرد و از حضار خواست که او و رئیس‌جمهور را تشویق کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :