19 دی: یک تارنمای آمریکایی مدعی شد که واشنگتن قصد دارد تا با استفاده از اهرم‌های فشار میان سه کشور اروپایی با ایران، چین و روسیه جدایی ایجاد کند.

واشنگتن فری بیکن نوشت که چند منبع که خواستند نامشان فاش نشود، به این رسانه گفتند که آمریکا قصد دارد برای تحقق این منظور از طریق اهرم‌هایی بر اروپایی‌ها فشار وارد کند.  
به گفته این منابع، «تمایل انگلیس برای توافق تجاری آزاد با آمریکا، نیاز فرانسه به همکاری در مورد لبنان و طیفی از درخواست‌های آلمان برای احیای روابط با آمریکا» از جمله اهرم‌های مورد نظر آمریکا برای اعمال فشار بر این کشورهاست.
بر اساس این گزارش، پس از مخالفت اروپایی‌ها با تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران روابط آمریکا و متحدانش در اروپا به پایین‌ترین حد رسیده است.
مقام‌های ارشد آمریکا اخیرا به واشنگتن فری بیکن گفتند که آنها از اروپایی‌ها به دلیل تنها گذاشتن آمریکا در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ناراضی هستند.
برخی مقام‌های ارشد سابق دولت آمریکا گفتند که این کشور برای افزایش فشار بر فرانسه، انگلیس و آلمان ممکن است طرح‌هایی را برای اعمال تحریم بر اینستکس به اجرا بگذارد.  
در همین راستا، آمریکا ممکن است از صدور روادید برای دیپلمات‌های اروپایی که با اینستکس همکاری می‌کنند، خودداری کرده یا دارایی‌های آنها را مسدود کند.
به نوشته واشنگتن فری بیکن، مقام‌های دولت آمریکا خصوصا از «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس که به دنبال یک توافقنامه آزاد تجاری با ایالات متحده است، عصبانی هستند.  
آمریکا همچنین ممکن است که انگلیس را تحت فشار قرار دهد تا زودتر از ضرب‌الاجل قبلی به همکاری با شرکت چینی هوواوی نیز پایان دهد.
فرانسه و آلمان در برخی موضوعات از جمله خط لوله «نورد استریم ۲» و حضور نیروهای سازمان ملل در لبنان خواهان همکاری آمریکا هستند.  
گزارش‌ها حاکی است که فرانسه و آمریکا در مورد لبنان در «مسیر تصادم» قرار دارند. آمریکا خواهان آن است که شماری از نیروهایش را از لبنان خارج کرده و نیروهای سازمان ملل بتوانند به مناطقی که گفته می‌شود حزب‌الله در آنها فعالیت دارند، دسترسی داشته باشند.
واشنگتن فری بیکن افزود: به نظر نمی‌رسد که اتحاد اروپا با ایران بزودی پایان یابد. بازرسان هسته‌ای بین‌المللی که با سازمان ملل همکاری می‌کنند، به توافقی با ایران دست یافتند تا از ۲ محل درخواستی، بازدید کنند. موافقت ایران با این موضوع تعهد ادامه‌دار اروپا به توافق هسته‌ای را افزایش می‌دهد.
پس از آنکه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورد، «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده در دیدار با رییس دوره‌ای شورای امنیت خواستار بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شد.
سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که از اقدام آمریکا برای به کارگیری مکانیسم ماشه علیه ایران حمایت نمی‌کنند.  
«جوسپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تصریح کرد: همان‌گونه که بارها اعلام کردم، آمریکا به طور یکجانبه به مشارکت خود در برجام در تاریخ ۸ «می» ۲۰۱۸ خاتمه داد و متعاقباً در هیچ‌ یک از فعالیت‌های مرتبط با این توافق شرکت نکرد. بنابراین، این کشور نمی‌تواند در کسوت طرف برجام از مکانیسم ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده کند.
«دیان دیجانی» رییس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد با توجه به مخالفت ۱۳ عضو با خواسته آمریکا درباره مکانیسم ماشه علیه ایران، اجماعی وجود ندارد و نمی توان اقدام بیشتری انجام داد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا