19 دی: مدیرکل هواشناسی قم با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی نسبت به بارش باران، برف و کاهش دما در این استان گفت: بارش باران و برف از روز شنبه پنجم اسفند ماه سیمای این استان را همزمان با جشن فرخنده نیمه شعبان، سفید پوش می کند.
مهران حیدری نبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: بر اساس داده های ایستگاه های هواشناسی، سامانه بارشی از بعدازظهر شنبه به استان نفوذ خواهد کرد و ناپایداری متناوب آن سبب بارش باران و برف، مه آلودگی، رگبار، رعد و برق می شود که تا روز سه شنبه ادامه دارد و اثرات مخاطره آمیزی نیز در پی خواهد داشت.
وی ادامه داد: این اثرات شامل لغزندگی معابر و جاده ها، آبگرفتگی بعضی معابر، احتمال بالاآمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و جاری شدن روان آب، وزش باد شدید، گاهی وزش باد خیلی شدید و امکان خسارت به سازه های موقت، داربست ها، تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال خواهد بود.
حیدری نبی سایر اثرات این سامانه را امکان اختلال در سفرهای بین شهری به‌ویژه در مسیرهای کوهستانی، بارش تگرگ، امکان سقوط سنگ از ارتفاعات در نواحی کوهستانی، بروز پدیده مه‌گرفتگی و محدودیت دید در نواحی کوهستانی اعلام کرد.
مدیرکل هواشناسی استان قم توصیه کرد نسبت به منع تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از پرواز گلایدر و هواپیماهای آموزشی، و جابه‌جانشدن عشایر یا چرای دام در ارتفاعات اقدام شود.
به گفته وی پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و آمادگی دستگاه های اجرایی و امدادی باید در دستور کار قرار گیرد.
بنا به گفته وی روز دوشنبه وزش باد تا ۳۰ کیلومتر در ساعت آسمان قم را در بر می گیرد.
وی خواستار آمادگی نهادهای امدادی و شهرداری قم به منظور خدمت رسانی به شهروندان در صورت بروز حادثه های احتمالی شد.
مدیرکل هواشناسی قم گفت: در روز شنبه حداقل دمای هشت درجه سانتگیراد و بیشینه ۱۶ درجه سانتیگراد را پیش بینی می‌کنیم.
این مسئول تاکید کرد: بر اساس نقشه‌های هواشناسی، برای روز یکشنبه کاهش محسوس دما احتمال دارد به طوری که کمینه و بیشینه دما در این روز را در سردترین حالت، یک درجه و گرمترین ۶ درجه سانتیگراد انتظار داریم.
وی در پایان تاکید کرد که با توجه به بارش باران و برف هم استانی‌ها باید مراقبت مسائلی چون لغزندگی معابر، کاهش دید افقی و مه آلودگی معابر و یخ زدگی لوله‌های آب باشند.
  • نویسنده :
  • منبع :