19 دی: منابع مصری اعلام کردند که نیروی هوایی ارتش مصر با همکاری اردن و امارات برخی کمک‌ها را از راه هوا در نوار غزه فرود آورده است.

به گزارش عربی ۲۱، رسانه‌های مصری از اقدام ارتش مصر برای ارسال برخی کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خبر دادند.

این رسانه‌ها بیان کردند که نیروهای مسلح مصر با همکاری امارات و اردن برخی کمک‌ها را از طریق هوا و با چتر در نوار غزه فرود آورده است.

شبکه تلویزیونی القاهره الاخباریه به نقل از آنچه منبعی بلندپایه خواند، اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش مصر عملیات فرود برخی کمک‌های غذایی و دارویی را در نوار غزه به اجرا درآورده است.

این منبع تصریح کرد که این عملیات با مشارکت اردن و امارات به انجام رسیده، اما توضیح بیش‌تری به ویژه درباره منطقه‌هایی که برای دریافت این کمک‌ها مدنظر بوده است نداد.

برخی شاهدان عینی نیز به عربی ۲۱ گفته‌اند که بعضی از این کمک‌ها در دریای غزه سقوط کرده است.

این در حالی است که روز گذشته نیز ارتش اردن اعلام کرد که برخی کمک‌های بشردوستانه را از طریق هوا و چتر در نوار غزه فرود آورده است، اما منابع محلی با انتقاد از نحوه انجام این عملیات اعلام کردند که بخش‌های شمالی و مرکزی نوار غزه که به شدت با قحطی دست‌وپنجه نرم می‌کنند سهم زیادی از این کمک‌ها نداشته‌اند و برخی از کمک‌های ارسالی نیز در دریای غزه فرود آمده است.

همچنین روز سه شنبه، پادشاه اردن تاکید کرد که باید عملیات فرود کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه به ویژه در شمال این باریکه گسترش پیدا کند.

به گزارش الجزیره، عبدالله دوم پادشاه اردن در سخنانی بر لزوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه از طریق هوا تاکید کرد.

پادشاه اردن افزود: ما بر ضرورت گشایش گذرگاه‌های زمینی غزه و گسترش ارسال کمک‌ها از طریق هوا به ویژه در شمال غزه تاکید می‌کنیم.

علاوه بر این عبدالله دوم ضمن اشاره به قطع کمک‌های مالی به آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد آنروا از سوی برخی کشورهای غربی گفت: ما نسبت به خطرهای توقف حمایت از آژانس آنروا و اثرهای منفی این اقدام بر غزه، کرانه باختری و اردن هشدار می‌دهیم.

روز گذشته نیز پادشاه اردن به حمله سنگین احتمالی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب نوار غزه و اوضاع فلسطینیان در کرانه باختری واکنش نشان داد. عبدالله دوم گفت: ما نسبت به خطرهای حمله اسرائیل به رفح و تداوم خشونت‌های شهرک‌نشینان در حق فلسطینیان در کرانه باختری هشدار می‌دهیم.

پادشاه اردن همچنین در سخنان خود اعلام کرد که باید بر اساس راه حل موسوم به راه حل دو دولتی، افقی سیاسی برای پایان‌دادن به نزاع موجود میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی ایجاد شود.

  • نویسنده :
  • منبع :