19 دی: رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در راستای تامین هر چه بهتر علوفه مورد نیاز دامداران استان،‌ کشت گیاه تریتیکاله که از خانواده غلات است و سازگاری خوبی با آب و هوای قم دارد در این استان به ۲ هزار هکتار افزایش می‌یابد.
محمد رضا حاجی رضا روز چهارشنبه در جمع شماری از کشاورزان استان قم، بیان داشت: با وجود محدودیت‌های موجود در حوزه تامین منابع آبی و تنش‌های محیطی، تمام تلاش خود را برای افزایش سطح تولید و اشتغال بخش کشاورزی استان به کار گرفتیم.
وی افزود: در همین رابطه بر اساس راهبرد الگوی کشت، استفاده از ارقامی که با شرایط محیطی قم سازگاری دارد همچون تریتیکاله به جد در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته‌است.
وی ادامه داد: ما کشت تریتیکاله را که نقش مهمی در تامین علوفه مورد نیاز دامداران قمی دارد در استان توسعه خواهیم دارد و در این خصوص از ظرفیت‌ بخش ترویج برای تشویق کشاورزان به کشت هرچه بیشتر این گیاه در مزارع استفاده خواهیم کرد.
تریتیکاله غله‌ای جدید است که در نتیجه تلاقی ژنوم‌های گندم جنس Triticum و چاودار جنس Secale به وجود آمده‌ و در این مورد گندم به جای گیاه مادر به کار گرفته شده و دانه‌های گرده از چاودار می‌باشد. گیاه "تریتیکاله" به دلیل مقاومت بیشتر در برابر آفات، بیماری‌ها و سرما جایگزینی مناسبی برای جو است.
۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.
بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۰۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.
  • نویسنده :
  • منبع :