۱۹ دی: مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت: کود یارانه ای تنها بر اساس اطلاعات سامانه پهنه بندی و بر اساس الگوی کشت توزیع می‌شود.
حسین زند اظهار کرد: بر اساس تکلیف وزارت جهاد کشاورزی برای سال جاری و برای کل کشور، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن کود برای بخش کشاورزی باید تامین کرد و از این میزان دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن ازته، ۵۵۰ هزار تن فسفاته و ۲۵۰ هزار تن پتاسه است که تا به امروز دو میلیون و ۵۵۰ هزار تن‌ آن یعنی ۸۸ درصد محقق شده است.
وی افزود: در روزهای باقیمانده از سال جاری نیز ۱۲ درصد باقیمانده کود مورد نیاز کشاورزان تامین خواهد شد.
زند گفت : برنامه ابلاغی کودهای یارانه ای سال 1402 استان قم مقدار 17702 تن، شامل 11418 تن کودهای ازته، 4284 تن کودهای فسفاته و 2000 تن کودهای پتاسه بوده است که در 10 ماهه ابتدای سالجاری بطور کامل و 100 درصد تدارک و تامین گردید و جهت مصرف کشاورزان عزیز و زحمتکش استان توزیع و مصرف شد.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم ادامه داد: ۸۵ درصد کود یارانه‌ای مصرفی در بخش کشاورزی در داخل کشور تولید می‌شود و از ۳ سال قبل پروژه‌هایی برای خودکفایی در جودهای فسفات و پتاس داریم به طوریکه در حال حاضر ۲۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده‌اند.
زند با اشاره به کم‌مصرفی کود در بخش کشاورزی ادامه داد: با این وجود مصرف کود در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۱ رکورد زد به طوریکه بیش از 22هزار تن انواع کودهای یارانه ای در بخش کشاورزی استان مورد استفاده قرار گرفت.
زند با بیان اینکه در مصرف کود‌های پتاس و فسفات درسطح کشور به طور معمول کم مصرفی مشاهده می شود که در حال جبران شدن است، اظهار داشت: باتوجه به سیاست ها و برنامه ریزی های بعمل آمده در سالهای اخیر، خوشبختانه اکنون مصرف کودهای فسفاته و پتاسه بطور متعادل و متناسب میباشد و استان قم جایگاه خوب و قابل قبولی قراردارد، بطوریکه استان قم در این زمینه در سطح کشور رتبه برتر را کسب نموده است.
زند در خصوص صادرات کودهای ازته نیز گفت: ایران از بزگترین شرکت های صادر کننده کود اوره در دنیا است به طوری که از ۸ میلیون تن تولید این محصول در کشور ۲٫۱ تا ۲٫۴ میلیون تن در داخل مصرف و مابقی صادر می شود.
وی گفت: کشاورزان بطور متوسط تنها ۳۰ درصد قیمت تمام شده کود های یارانه ای را پرداخت می کنند و مابقی آن از محل یارانه های دولتی پرداخت می شود. برای مثال قیمت تمام شده یک کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود اوره برای دولت بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان می‌شود.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم ادامه داد: در حالی که قیمت فروش آن به کشاورز، ۱۵۰ هزار تومان است و الباقی، یارانه‌‌ای است که دولت به بخش کشاورزی پرداخت می‌کند تا در قبال آن تولید محصولات اساسی کشاورزی رشد و رونق پیدا کنند که نتیجه آنرا در رشد شدید تولید گندم در سال جاری و خودکفایی کشور در این زمینه دیدیم.
زند در ادامه، درمورد روند توزیع و نظارت کودهای یارانه ای در کشور گفت: سامانه ای از سال های پیش در این ارتباط راه اندازی کرده ایم که تمام مراحل توزیع تا مصرف این محصول را نظارت می کند و بر خود این سامانه نیز نهاده های نظارت، نظارت دارند.
وی تصریح کرد: کود مورد نیاز کشاورزان در این سامانه تنها بر اساس اطلاعات سامانه پهنه بندی که کشاورزان در آن ثبت نام کرده اند، بر اساس الگوی کشت توزیع می‌شود.
زند گفت: بر این اساس کود یارانه‌ای به کشاورزانی داده می‌شود که الگوی کشت را رعایت کنند و به تولید خارج از چهارچوب الگوی کشت استان، کود تخصیص داده نمی‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :