19 دی: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از برآورد ۵ تا ۷ میلیارد تومانی خسارت‌های وارده به ابنیه تاریخی استان سیستان و بلوچستان در سیلاب اخیر جنوب شرق کشور خبر داد.
عزت‌الله ضرغامی روز چهارشنبه - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در استان سیستان و بلوچستان به برخی از ابنیه‌های تاریخی کشور بین ۵ تا ۷ میلیارد تومان خسارت وارد شد که با تامین بودجه‌، بازسازی خواهند شد.
وی با اشاره به سفرهای نوروزی مردم و تصمیم دولت هم گفت: ۲۷ دستگاه مرتبط با سفرهای نوروزی هماهنگی خوبی با هم داشته‌اند. رئیس جمهور و معاون اول تذکرهای جدی به همه دستگاه‌ها دادند تا با دبیرخانه و ستاد سفرهای نوروزی همکاری خوبی انجام شود. امیدوارم با توجه به تقارن عید ۱۴۰۳ و ماه رمضان، ان‌شاءالله هم برای دنیا و هم برای آخرت مردم خوب باشد به خصوص با توجه به برنامه‌هایی که در این ایام از لحاظ معنوی و مادی تدارک دیده شده است.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: در مورد قیمت بلیط‌ها وزارت راه تلاش زیادی برای کنترل قیمت‌ها دارد و در نشست اخیر هم درباره کنترل قیمت‌ها به ویژه بلیط هواپیما تذکرات جدی دادم و دستگاه‌ها هم در حال تلاش هستند.
وی همچنین با اشاره به افتتاح نمایشگاه نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی یک سال اخیر در موزه ملی ایران، گفت: این مجموعه بسیار ارزشمندی است که علیرغم اعتبارات محدود این حوزه، کاوش‌های بسیار خوبی صورت گرفته و یکی از بهترین این کاوش‌ها، کشف مس در کنار دو اسکلت زن و مرد در شهر لیلان در آذربایجان است که قدمت کشف مس را در سطح جهانی به ۱۵۰۰ سال عقب‌تر برده است که رویدادی مهمی در باستان شناسی جهانی است.
ضرغامی ادامه داد: اسکلت کشف شده حدود ۶ هزار سال قبل از میلاد قدمت دارد و به دلیل قرار گرفتن در محیط خوب وضعیت خوب و سالمی دارد و در کنارش شمش‌های مس به دست آمده که این شمش‌ها ۸ هزار سال قدمت دارند.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به سفر ۲۰ اینفلوئنسر معروف چینی به کشورمان، گفت: این ۲۰ اینفلوئنسر فعال چینی با مجموع ۶۰ میلیون دنبال کننده به چهار گروه فرهنگی، اکوتوریسم، طبیعت و جاده ابریشم تقسیم شدند و مطمئنم در ایجاد انگیزه برای گردشگران چینی در سفر به ایران نقش بسیار موثری می‌توانند داشته باشند.
  • نویسنده :
  • منبع :