بازار سکه این روز ها شاهد یکه تازی قیمت انواع سکه است. نکته مهم این است که هم‌زمان با رشد قیمت‌ها، حباب سکه هم به شکل معناداری رشد کرده است.

حال و هوای بازار سکه تهران امروز چهارشنبه ۱۵ فروردین‌ماه حکایت از تداوم قدرت‌نمایی جناح افزایشی دارد. بر این‌ اساس و طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر سکه امامی یک رکورد جدید را ثبت کرد و هم‌زمان با تدوین این گزارش به ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

سکه امامی در حالی امروز ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است که تاکنون در بازار طلا و سکه این قیمت را تجربه نکرده و این اوج گیری رکورد جدیدی را برای  سکه به ثبت رسانده است.

به گزارش اقتصادنیوز، این قیمت در مقایسه با روز قبل حدود ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و نسبت به آخرین روز کاری ۱۴۰۲ یعنی ۲۸ اسفندماه سال گذشته تقریباً ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد.

نکته مهم این است که هم‌زمان با رشد قیمت‌ها حباب سکه هم به شکل معناداری رشد کرده و به ۹ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسیده است. به‌عبارت‌دیگر قیمت واقعی سکه در حال حاضر تقریباً ۳۳ میلیون و ۶۸۹ هزار تومان است.

تحلیلگران اقتصادی می‌گویند افزایش حباب سکه به معنای به صدا درآمدن زنگ خطر در بازار سکه است؛ به‌عبارتی این امر نشان می‌دهد که خرید سکه پر ریسک شده است.

همچنین در کنار سکه امامی؛ قیمت نیم‌سکه امروز با رشد تقریباً ۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتومانی به ۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. فارغ از نیم‌سکه، قیمت ربع‌سکه هم نسبت به‌روز قبل در حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش را ثبت کرد و در مرز ۱۶ میلیون تومان معامله شد. از سوی دیگر کوچک‌ترین عضو خانواده سکه هم امروز قد کشید و در مقایسه با دیروز ۵۰۰ هزار تومان گران شد و بر روی ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قرار گرفت.

فعالان بازار در مورد علت نوسان معنادار سکه دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند. در کنار اثرگذاری نرخ ارز بر روی قیمت سکه گفتنی است قیمت اونس طلا این روزها با افزایش سطح تنش‌ها در خاورمیانه به لیدر اصلی بازار سکه تبدیل شده است.

در همین راستا قیمت طلای جهانی بامداد امروز تا سطح ۲۲۸۸ دلار بالا رفت که نسبت به‌روز قبل رشد تقریباً ۳۵ دلاری را تجربه کرده است. البته ظهر امروز این فلز گران‌بهای جهانی با ۲۲۷۱ دلار قیمت خورد.

در شرایط کنونی برخی بر این باورند که افزایش قیمت‌ها هیجانی بوده و با فروکش‌کردن اخبار منفی و بازگشت کامل معامله‌گران به بازار احتمالاً قیمت‌ها از فاز صعود فاصله خواهد گرفت.

فارغ از بازار سکه، امروز قیمت طلا ۱۸ عیار هم صعودی بود. به‌این‌ترتیب هر گرم طلا ۱۸ عیار که روز قبل ۱۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان گران شده بود امروز هم ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان دیگر بر ارزش خود افزود و به ۳ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

از سوی دیگر امروز با وجود آنکه تقاضا برای خرید طلا و سکه زیاد بود؛ اما بازار ارز رسمی نوسان قابل‌توجهی نداشت. بر همین اساس و آن‌طور که سایت مرکز مبادله ارز و طلا آمده هر اسکناس دلار آمریکا در مرکز مبادله ارز و طلا، ۴۳ هزار و ۴۶۲ تومان معامله شد؛ همچنین قیمت حواله دلار آمریکا ۴۰ هزار و ۵۴۲ تومان بود. هر اسکناس یورو هم امروز به قیمت ۴۶ هزار و ۸۰۴ تومان معامله شد و نرخ حواله یورو نیز به ۴۳ هزار و ۶۵۹ تومان رسید.

از سوی دیگر اسکناس درهم امارات نیز در روز جاری ۱۱ هزار و ۸۳۴ تومان و حواله آن هم ۱۱ هزار و ۳۹ تومان دادوستد شد.

همچنین امروز در صرافی ملی قیمت خرید دلار ۴۳ هزار و ۲۸ تومان و قیمت فروش دلار ۴۳ هزار و ۴۶۲ تومان اعلام شد. صرافی بانک ملی همچنین اسکناس یورو به نرخ خرید ۴۶ هزار و ۳۳۶ تومان و با ۴۶ هزار ۸۰۴ تومان به فروش رسید. 

  • نویسنده :
  • منبع :