19 دی آنلاین: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکرهایی جداگانه خواستار برگزاری جلسه‌ای مشترک میان مجلس و دولت درباره وضعیت بازار ارز شدند.
در جلسه روز یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ صحن مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان مجلس در تذکرهایی جداگانه خواستار برگزاری جلسه‌ای مشترک میان مجلس و دولت درباره وضعیت بازار ارز شدند.
حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل و زهک در مجلس در تذکری با بیان اینکه گرانی‌ها واقعاً با روح و روان مردم بازی می‌کند، تاکید کرد: ضرورت دارد که در موضوع ارز جلسه‌ای اضطراری گذاشته شود.
همچنین علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس نیز در تذکری گفت: وضعیت گرانی ارز و سکه به نحوی است که نیاز است جلسه‌ای ضروری در این بخش با حضور وزیر اقتصاد و امور دارایی و رئیس کل بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.
وی اظهار کرد: وضعیت گرانی ارز و سکه به نحوی است که همه مردم در این بخش دغدغه مند بوده و در ابتدای سال جدید این وضعیت غیرقابل دفاع است. امیدواریم این مسائل به نحوی مدیریت شود و آقایان با حضور در مجلس شورای اسلامی و توضیحاتی که ارائه می‌دهند دلایل خود را در زمینه گرانی دلار و سکه مطرح و برنامه خود را برای مدیریت آن ارائه دهند.
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم امروز در تذکری گفت: الان دیگر دو نرخ ارز ترجیحی داریم که یکی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و دیگری نرخ ارز ترجیحی مرکز مبادله‌ است که تفاوت قیمت ارز مرکز مبادله با بازار غیررسمی در حال رسیدن به حدود ۵۰ درصد  است و این حتماً به صلاح کشور نیست؛ این‌ها پیش‌بینی‌های ما بود و ما مطرح کردیم و دوستان دولت می‌توانستد اصلاح کنند تا نرخ‌هایی در اقتصاد ایران را که امروز آثار تورمی آنها پدر مردم را درآورده است نداشته باشیم؛ ما به دوستان گفتیم اما به دلایل مختلف به جای آنکه اصلاح کنند، به مجلس هجمه کردند.
وی با تاکید بر اینکه معتقدیم که نرخ ارز حتما قابل کاهش است، عنوان کرد: خواهش دارم که ان شاءالله با قید فوریت نسبت به تشکیل جلسه‌ای در مجلس در خصوص مسائل ارزی با حضور ریاست جمهوری، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در دستور کار قرار بگیرد.
مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی نیز از جمله نمایندگانی بود که در جلسه امروز، با اشاره به گرانی‌ها در کشور اظهار کرد: دولت باید با مشورت با اقتصاددان‌های برجسته مشکلات معیشتی را حل و فصل کند. امروز نباید بازار ارز که بخش بزرگی از آن دولتی است، اینطور دچار تلاطم باشد و فشار سنگینی بر تولید وارد کند و معیشت مردم هم دچار مشکل شود.
در همین رابطه، جلیل میرمحمدی عضو مجمع نمایندگان استان یزد هم در جلسه علنی امروز؛ در نطق میان دستور خود وضعیت معیشت و قدرت خرید مردم را معضل اصلی این روزها دانست و گفت: هرچند تروریسم اقتصادی آمریکا و کشورهای غربی باعث کوچک شدن سفره‌های مردم شده اما فقدان برنامه روشن برای مقابله با این جنایت و از آن بدتر اخبار مفاسد اقتصادی و اجتماعی است که هر از چندگاهی در رسانه‌ها منتشر می‌شود باعث انتقاد مردم شده است.
وی با طرح این پرسش که چه اقدام موثری برای مقابله با تورم شده است، افزود : حدود ۴ ماه پیش جلسه ای در مجلس با حضور رئیس بانک مرکزی تشکیل شد و در آن راهکارهای خوبی ارائه شد اما آیا ه این راهکارها مورد نظر قرار گرفت؟ اگر دولت اقدامی انجام داده است، چرا تأثیر آن بر سفره های مردم محسوس نیست؟
پیش از این، حسینعلی حاجی دلیگانی نیز در جلسه علنی امروز مجلس گفت: افزایش قیمت ارز و سکه و طلا در کشور زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است.
وی ادامه داد: سوال مردم این است که چرا بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم این اتفاقات افتاده است. انتظار می‌رود حداقل مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای با حضور رئیس بانک مرکزی برگزار کند.
حاجی‌دلیگانی بیان کرد: اگر بانک مرکزی ارز ندارد چرا ارزپاشی می‌کند؟ اگر هم ارز دارد دلیل افزایش قیمت ارز چیست؟
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پاسخ به این تذکر اظهار کرد: نمایندگان دیگری هم این موضوع را مطرح کرده‌اند؛ حتما این جلسه را با حضور مسئولان مربوطه برگزار خواهیم کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :