19 دی آنلاین: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم گفت: تاکنون ۵۰ میلیارد ریال از محل منابع استانی برای ساماندهی سرای تاریخی ملاحسین واقع در میدان کهنه قم هزینه شده‌است.
علیرضا ارجمندی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که مبلغ فوق به منظور ساماندهی جداره‌های سرای ملا حسین و میدان کهنه قم هزینه شده ،‌اظهار داشت: اجرای فاز سوم بهسازی سرای ملاحسین و میدان کهنه قم را در سال جاری خواهیم داشت که این طرح با همکاری شهرداری قم و اداره کل میراث فرهنگی اجرا خواهد شد.
وی سرای ملاحسین را واقع در محوری تاریخی در بافت قدیمی شهر قم ذکر کرد و گفت: این سرا و میدان کهنه می‌توانند به عنوان محور گردشگری و سوغات استان قم فعال باشند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم افزود: سرای ملاحسین یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوره قاجاریه است که در سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
وی بیان کرد: این سرا در خیابان آذر قم در محله قدیمی پامنار واقع است که در نزدیکی آن میدان و بازار کهنه به عنوان یکی دیگر از آثار تاریخی استان قرار دارند.
ارجمندی بیان کرد: سرای ملا حسین از اهمیت اقتصادی و تجاری خاصی برخوردار است و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر قم محسوب می‌شود و شامل سَردَر ورودی، دالان ورودی، حیاط، حُجرِه‌های متعدد، اِیوان و اِصطَبل است.
وی گفت: سرای ملاحسین تحت تاثیر تحولات مختلف در دوره های اخیر، رونق سابق را نداشت و همین امر باعث بروز آسیب در بخش کالبدی و کارکردی اثر شده بود از این رو در سال گذشته عملیات مرمت و بهسازی آن آغاز شد.
وی ادامه داد: در همین راستا و بر اساس مطالعات صورت گرفته، طرح مرمت و ساماندهی سرای ملاحسین با همکاری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران تهیه شد.
  • نویسنده :
  • منبع :