19 دی: منابع دیپلماتیک عربی که اوضاع منطقه خلیج فارس را تحت نظر دارند، بر این عقیده اند که استقبال پادشاهی عمان از توافق صلح بین بحرین و اسرائیل، نشان می‌دهد که عمان نیز خود را آماده می‌کند تا پنجمین دولت عربی باشد که وارد خط عادی سازی روابط با اسرائیل می‌شود.

العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: منابع دیپلماتیک عربی که اوضاع منطقه خلیج فارس را تحت نظر دارند، بر این عقیده اند که استقبال پادشاهی عمان از توافق صلح بین بحرین و اسرائیل، نشان می‌دهد که عمان نیز خود را آماده می‌کند تا پنجمین دولت عربی باشد که وارد خط عادی سازی روابط با اسرائیل می‌شود.

در ادامه این مطلب آمده است: این منابع تصریح کردند که پادشاهی عمان از تمام پالس‌هایی که می‌تواند آن را پنجمین دولت عربی پس از مصر، اردن، امارات و بحرین کند، که وارد عادی سازی با اسرائیل می‌شود، برخوردار است.

در همین رابطه، منابع مذکور خاطر نشان می‌کنند که سلطان قابوس بن سعید، نقش خود را در همواری سازی مسیر برای سلطان هیثم بن طارق در راستای عقد قرار داد صلح با اسرائیل، ایفا کرد و این مهم زمانی اتفاق افتاد که سلطان قابوس در سال ۲۰۱۸ به استقبال نتانیاهو رفت.

این سفر، اولین سفر در نوع خود بود که طی آن یک مسئول اسرائیلی در این سطح، به یک دولت عربی حاشیه خلیج فارس می‌رفت و با تمایل عمان برای رعایت تمام پروتکل‌های رسمی که در دیدار شخصیت‌های سیاسی مهم رعایت می‌شود، همراه بود. در همین رابطه، یکی از شخصیت ها که شرایط در پادشاهی عمان را به خوبی می‌دانست، تصریح کرد که سلطان قابوس با رفتن به استقبال نتانیاهو ثابت کرد که پادشاهی عمان از واکنش‌های ایران بیمی ندارد.

این شخصیت خاطر نشان کرد که ایران پس از سفر نتانیاهو به مسقط، هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداد، اما در خصوص توافق صلح بین امارات و بحرین با اسرائیل، عکس العمل‌هایی داشت. همانطور که حزب الله نیز در این خصوص مانند ایران عمل کرده و هیچگونه انتقادی از عمان نکرد.

برخی بعید نمی‌دانند که دیپلماسی عمانی به رهبری وزیر خارجه جدید آن، بدر السعیدی، در رابطه مستحکمی که سال‌ها بین عمان و ایران برقرار بوده، گامی به عقب بردارد، به این دلیل که رابطه بین این دو کشور، فواید واضحی برای تهران داشته و کمک زیادی به شکستن انزوای سیاسی آن در منطقه کرده است. در ادامه، ممکن است شاهد وقوع تغییرات بزرگی در روابط منطقه‌ای عمان، از جمله تحکیم روابط با اسرائیل باشیم. بنابراین، مسقط نیازی ندارد تا روابط دائمی خود با اسرائیل را از شکل سرّی، به شکل علنی آن تغییر دهد.

این در حالی است که وزیر اطلاعات اسرائیل، ایلی کوهین چند روز پس از توافق بین امارات و اسرائیل، اعلام کرد که پادشاهی عمان نیز چنین اقدامی خواهد کرد.

پادشاهی عمان، از تصمیم بحرین و امارات استقبال نمود، اما هیچ اظهار نظر رسمی در مورد موضع خود برای عادی سازی روابط با اسرائیل نکرده است، همانطور که تلویزیون رسمی عمان تنها اعلام کرد امیدوار است عادی سازی روابط با اسرائیل، به تحقق صلح فلسطین با این رژیم منتهی شود.

به گفته تحلیلگران، رابطه خوب با ایران، یکی از اصول ثابت در سیاست عمان است، همانطور که در زمان شاه، ایران نیرو‌های نظامی خود را برای سرکوب شورشی که در منطقه ظفار شده بود، به عمان فرستاد.

این رابطه نزدیک حتی پس از پیروزی انقلاب در ایران نیز متوقف نشد و اوج آن را در ایفای نقش عمان در جریان امضای توافق هسته ای، در تابستان ۲۰۱۵ دیدیم.

  • نویسنده :
  • منبع : انتخاب